Därmed är strejken, som pågått i mer än två veckor, över.

”450 piloter som sagts upp under coronapandemin har garanterats återanställning och pilotföreningarnas kollektivavtal kommer att gälla även i de nya bolagen SAS Connect och SAS Link. Vi är glada att våra uppsagda kollegor garanteras sina jobb tillbaka, i enlighet med den avtalade återanställningsrätten” skriver pilotföreningen SAS Pilot Group (SPG) i ett pressmeddelande.

Innehåller kostnadsbesparingar

Pilotföreningarna SPF (Svensk Pilotförening), NSF/NF (Norsk Flygerforbund), SNF (SAS Norge Pilotforening) och DPF (Dansk Pilotforening) har kommit överens med SAS om nya kollektivavtal som löper över fem och ett halvt år – ovanligt lång tid.

Enligt ett pressmeddelande från SAS är de långa avtalen en viktig del av SAS ekonomiska räddningsplan, SAS Forward, som det fattades beslut om tidigare under våren.

Kollektivavtalen innehåller enligt pressmeddelandet ”kostnadsbesparingar i linje med de uppsatta målen i SAS Forward-planen avseende piloternas villkor” för att nå besparingsmålet om 7,5 miljarder kronor årligen, liksom ”en ökad produktivitet för SAS Scandinavia-piloterna samtidigt som de ger ökad flexibilitet i säsongsproduktion”.

Roger Klokset, ledare för norska pilotföreningen, säger till TT att de nya avtalen ger piloterna en övre arbetstid på 60 timmar i veckan jämfört med tidigare 47 timmar. Piloterna ska också ha gått med på en fem-procentig lönesänkning.

Dessutom ska ett antal rättsprocesser som pilotföreningarna och enskilda piloter startat mot SAS dras tillbaka, skriver bolaget.

Har kompromissat mycket

– Det är klart vi har kompromissat. Avtalslängden har varit en stor del i den tvist som legat mellan oss och SAS. Nu har vi landat i ett avtal som ger en långsiktig stabilitet, men också för oss är ganska svårt att tugga i oss med tanke på längden, sa Martin Lindgren, ordförande i Svensk pilotförening, tidigare till SVT.

Framöver ska medlemmarna i Sverige, Norge och Danmarks pilotföreningar rösta om avtalen.

SAS bedömer att strejken än så länge kostat mer än 1,5 miljarder kronor. Nu ska bolaget fortsätta rekonstruktionsprocessen i USA och de nya kollektivavtalen ska därför också godkännas av amerikansk federal domstol.

Artikeln har uppdaterats.