SAS ansöker om rekonstruktion enligt ett så kallat Chapter 11-förfarande i USA, meddelade bolaget på tisdagen. Enligt SAS är det för att kunna genomföra den räddningsplan som beslutades om tidigare under våren, utöver att modernisera flygflottan och få in pengar.

– Chapter 11 är mer flexibelt. Det går att ändra bolagsordningen, göra ägarbyten, få ny finansiering. Det är komplicerat, tungrott och dyrt men du kan se över precis allting, vilket inte går vid en rekonstruktion i Sverige, säger Marie Karlsson Tuula som är professor i civilrätt vid Karlstads universitet och forskar om svensk och amerikansk insolvensrätt.

Tror på konkurs

Att anställda kommer bli av med jobbet ser Marie Karlsson Tuula som troligt.

– Det är alltid vanligt med uppsägningar vid rekonstruktion. Hela tanken är att få lönsamhet i bolaget, och löner och personalavgifter är stora utgifter. Då är det en väldigt vanlig åtgärd att säga upp personal, både i USA och här i Sverige.

Med tanke på SAS ekonomiska svårigheter ser det inte särskilt ljust ut på sikt, enligt Marie Karlsson Tuula

– Jag tror nog det kommer bli konkurs här i Sverige. Det är dyrt att ha piloterna i strejk när man redan har ekonomiska problem. Den bästa lösningen för SAS ekonomiskt hade varit att komma överens med piloterna och därutöver göra en rekonstruktion.

Många utländska flygbolag har tidigare använt sig av Chapter 11. Men vad rekonstruktionen kommer leda till i fallet med SAS är omöjligt att veta säkert, menar Marie Karlsson Tuula.

– Då måste man känna till mer om bolagsstrukturen och ekonomin, och de här stora bolagen lägger locket på. Illa är det ju, men hur illa vet vi inte.

Anställda på SAS i Sverige – så många kan drabbas

SAS har cirka 8 500 anställda totalt, varav 2 870 i Sverige. Markpersonal är den största gruppen anställda.

Källa: SAS