I slutet av 2021 flyttade Go North West, som kör kollektivtrafik på entreprenad i brittiska Manchester, backspeglarna på sina bussar. Syftet var att öka säkerheten men för bussföraren Tracey Scholes, 57 år, blev resultatet det motsatta. 

– I 34 år har jag kunnat köra alla fordon i depån, men nu har de ändrat specifikationerna, säger hon till Arbetet Global.  

Tracey Scholes är 152 centimeter lång och när speglarna placerades högre upp kunde hon inte längre se i dem utan att luta sig så långt bakåt att hon inte nådde pedalerna. Hon kontaktade ledningen. Företaget svarade med att erbjuda en omplacering. 

– De erbjöd mig att köra skolbussen. Normalt jobbar jag 25 timmar i veckan, men den tjänsten är bara 20 timmar. Och dessutom är det delade turer. 

Ville inte omplaceras – blev uppsagd

Den nya tjänsten hade inneburit 230 pund, motsvarande runt 2 800 kronor, mindre i lön varje månad. 

– Jag är änka, har tre barn och ett huslån att betala. Jag har inte råd med en sådan lönesänkning, säger Tracey Scholes. 

– Och jag har inte gjort någonting fel. Det känns som att de straffar mig för att jag har lyft en säkerhetsfråga. 

När Tracey Scholes vägrade acceptera omplaceringen svarade Go North West med att säga upp henne. I tisdags hölls en slutförhandling. 

– Vi lade några nya förslag på förhandlingsbordet. De lyssnade och sade att de skulle mejla mig sitt beslut i slutet på nästa vecka, säger Tracey Scholes. 

– Vi bråkar bokstavligen bara om en timme om dagen. Det finns massor av jobb i garaget som jag skulle kunna lägga en timme om dagen på. 

Bussföretag försvarar uppsägning

För BBC förklarar företaget att justeringen av backspeglarna är en ickefråga. 

– Vi har 13 000 förare i Storbritannien av varierande längd, inklusive några som är 150 centimeter eller kortare, och bara en förare har uttryckt oro, säger en talesperson. 

Tracey Scholes ger inte mycket för det påståendet. 

– Det finns andra förare som har problem men de såg vad som hände mig och är rädda för att säga något.   

Demonstrerade mot uppsägning

Fallet har väckt stor uppmärksamhet. Under slutförhandlingen demonstrerade medlemmar från Tracey Scholes fackförbund Unite utanför företagets lokaler.

Över 25 000 människor har undertecknat en namninsamling med krav på att uppsägningen dras tillbaka och lokala Manchesterkändisar har uttalat sitt stöd. 

– Det har varit överväldigande, mer än jag någonsin hade kunnat önska mig. Och jag tror inte att företaget förväntade sig det här, säger Tracey Scholes. 

Första kvinnliga bussföraren i Manchester

När hon i slutet av 1980-talet klev in på bussdepån på Queens Road var det som första kvinna.

– Du hade kunnat höra en knappnål falla. Det var en manlig miljö och det fanns inte ens några damtoaletter. Men det blev bättre med tiden, säger Tracey Scholes. 

2019 tog Go Ahead North, som även försöker etablera sig i Sverige, över bussgaraget. Efter 34 år av prickfri tjänstgöring vill den nya arbetsgivaren nu sparka Tracey Scholes. 

– Min sista lön kommer den 5 februari. Jag börjar bli nervös nu. Jag behöver det där jobbet.

Vill etablera sig i Sverige

2015 bestämde sig brittiska Go Ahead, moderbolag till Go North West, för att ge sig in på den internationella transportmarknaden. Företaget har i dag tio kontrakt utanför Storbritannien och driver trafik i bland annat Norge, Tyskland och Singapore.

Nu deltar Go Ahead i flera svenska upphandlingar.

Under perioden mellan 2019 och 2022 var minst 60 upphandlingar av kollektivtrafik på gång i Sverige. Värdet på upphandlingarna uppskattas till runt 100 miljarder kronor. Pandemin har gjort att flera upphandlingar har försenats men prognosen är att dessa ska göras inom kort. 

Det brittiska och irländska facket Unite – eller Unite The Union som det också heter – har skickat brev till svenska politiker där det varnar för företaget.

Källor: Go Ahead, Svensk kollektivtrafik, Unite.