Arbetet Global

Arbetet Global är ett projekt som delfinansieras av Union to Union.

Nästan alla har någon gång haft en dålig chef.

Men för det allra mesta är det inte personen i sig som är problemet. En chef kan ha genuint goda avsikter, men om dess ledarskap brister kommer hen ändå att uppfattas som oschysst.  

– Om medarbetarna upplever ledarens beteende som fientligt eller hindrande, om det inverkar negativt på deras välmående och arbets­tillfredställelse över tid, då pratar man om destruktivt ledarskap, säger Maria Fors Brandebo som forskar om ledarskap på Försvarshögskolan.

Stress och mentala påfrestningar påverkar arbetsledare likväl som arbetstagare. Men chefens stress ger ringar på vattnet i organisationen. 

Det ligger i narcissistens eller psykopatens natur att framställa sig i ett positivt ljus.

Maria Fors Brandebo (fotograferad av Sofia Röjder)

– Om man inte har tiden att utöva sitt ledarskap, att planera och strukturera, så är risken att man blir en destruktiv ledare. Det kan vara att man blir arg, otrevlig, hotar eller bestraffar på grund av att man är rädd att missa deadlines.

Samtidigt finns undantag. Människor som njuter av att utöva makt och att trycka ned andra. Men hur ska en veta om chefen bara är stressad – eller lider av en antisocial personlighetsstörning?

– Problemet är att de ofta är väldigt bra på att manipulera andra. Det ligger i narcissistens eller psykopatens natur att framställa sig i ett positivt ljus, det är svårt att veta om det är personlighet eller något annat som ligger bakom, säger Maria Fors Brandebo.

– Men generellt spelar det ingen roll vad orsaken är. Det viktiga är att man som medarbetare aldrig ska acceptera att bli illa behandlad på jobbet.
  
Det finns faktorer som ökar arbetstagarnas utsatthet för dåliga chefer, exempelvis osäkra anställningsvillkor.

– Absolut, det ser jag väldigt tydligt i min forskning. Har du något att förlora är du inte lika benägen att stå på dig. Samma sak gäller om du upplever att du är ensam, att högre chefer tar parti för den destruktiva ledaren och du inte har någon som hjälper dig, säger Maria Fors Brandebo.

Men det finns också faktorer som skyddar. 

– Om det finns en stark fackförening eller tydliga riktlinjer inom organisationen för vilka beteenden man önskar av sina ledare, då blir det tryggare.

FEM CHEFER SOM GICK FÖR LÅNGT

Fick förpackad nöt – såg rött

När Korean Airs flight 86 skulle lyfta från JFK-flygplatsen i New York fanns vice styrelseordföranden Cho Hyun-ah, dotter till företagets vd, bland passagerarna i första klass. Inför avfärd serverades macadamianötter. Till Chos stora förtret hade de inte lagts upp på tallrikar utan delades ut i förseglade förpackningar.

Kabinchefen ska ha tvingats gå ned på knä och be om förlåtelse medan Cho upprepade gånger slog honom över fingrarna med en surfplatta, innan hon avskedade honom på stående fot. Eftersom Cho också krävde att han skulle lämna planet tvingades piloten taxa tillbaka till gaten – med försenad avgång som följd. 

Händelsen anmäldes och en statlig utredning visade att flygbolaget pressat den avskedade kabinchefen att dra tillbaka sitt vittnesmål. Samt att Cho ett år tidigare hade attackerat en flygvärdinna efter att ha serverats illa kokta nudlar.

Tvångsinspekterade trosor

En chef på det familjeägda blomstervaruhuset J A Floral i sydafrikanska Port Elizabeth gick i taket när hon hittade spår av mensblod i personaltoaletten. För att ta reda på vem som ”besudlat” badrummet kallade den (vita) chefen till sig fyra av företagets (svarta) anställda och frågade om någon av dem hade mens. När svaren inte var till belåtenhet krävde chefen i stället att få inspektera de anställdas trosor. 

Efter att händelsen blivit känd anordnades protester utanför blomstervaruhuset.  Chefen åtalades för ärekränkning och företaget meddelade att hon fått lämna sin post ”med omedelbar verkan”. 

Tvingade anställda att dricka kiss

De anställda på hemrenoveringsfirman i kinesiska Guizhou misslyckades med att nå säljmålen. Som straff tvingades de dricka urin och äta kackerlackor. Även fysiska bestraffningar förekom. Men efter att en video på hur anställda piskades med bälte började cirkulera på nätet grep polisen in och tre av cheferna fick skaka galler i tio dagar.

Enligt lokala medier fanns fler vapen i cheferna bestraffningsarsenal. Anställda kunde också tvingas dricka toalettvatten eller vinäger, eller få sina huvuden rakade.

Placerades i frysboxen – bokstavligen

Chefen på snabbmatsrestaurangen i amerikanska Indianapolis hade en bror som ville ha uppehållstillstånd i USA och beordrade en av de kvinnliga anställda att gifta sig med brodern. När kvinnan vägrade låste han in henne i restaurangens kylrum i tjugo minuter. 

När kvinnan kom till jobbet nästa dag hotades hon med att polisanmälan skulle leda till indragen lön. När polisen ändå grep chefen, misstänkt för misshandel, förklarade han att allt ”bara var på skoj”. Chefen och dennes bror brukade ”tramsa runt och låsa in varandra i frysen ibland för att få tiden att gå”.

Sadistiska dammsugarbedragare

Telefonförsäljarna lockades till firman i italienska Florens med löften om lyxiga belöningar, som resor till exotiska platser, om de bara lyckades sälja tillräckligt många dammsugare. Men några bonusar blev det aldrig. Kraven för att nå dem var trots 14 timmars arbetsdag omöjligt höga. Ändå straffades anställda som inte höll måttet med piskrapp och indragna toalettpauser.

Efter en flerårig polisutredning greps fem chefer. Förutom övergrepp mot anställda fanns även bedrägeri bland brottsrubriceringarna. Till skillnad från vad företaget hävdade i sin marknadsföring var apparaterna inte medicinska underverk som kunde bota astma, utan vanliga dammsugare som såldes för tio gånger priset.