Sommaren 2018 tillträdde Gary Jones som ordförande för det mäktiga bilfacket United Auto Workers (UAW). Bara månader senare genomförde myndigheterna en husrannsakan mot hans hem, rapporterar lokaltidningen Detroit News.

Då hade ryktena om överdådiga middagar och ”ledarskapskonferenser” på lyxiga spa-anläggningar redan börjat sprida sig bland fackföreningens medlemmar.

Nu döms den förre fackpampen till 28 månaders fängelse för förskingring. Han ska också betala sammanlagt 714 000 dollar, motsvarande 5,8 miljoner kronor, i skadestånd. Den största delen av beloppet, 4,5 miljoner kronor, ska gå direkt till fackföreningen. 

Enligt domen stal Jones mångmiljonbelopp från medlemmarna. Bland annat spenderade han närmare en halv miljon kronor på cigarrer och fyra specialtillverkade uppsättningar golfklubbor. 

Under rättegången talade åklagaren om hur en ”kultur av korruption” spridit sig inom fackföreningen. Jones är den trettonde i raden av högt uppsatta UAW-företrädare att dömas i korruptionshärvan, och fler åtal är att vänta.

Dessutom har tre chefer på biltillverkaren Fiat Chrysler, som sedan brotten begicks bytt namn till Stellantis, dömts till långa straff för att ha betalat närmare 30 miljoner kronor i mutor till fackledare inom UAW.  

– I stället för att tjäna de hårt arbetande männen och kvinnorna i UAW så konspirerade Jones med höga UAW-ledare för att förskingra över en miljon dollar av fackets pengar. Jones spenderade de förskingrade pengarna på extravaganta måltider, sprit, golf och personliga resor, säger Irene Lindow, utredare på det amerikanska arbetsmarknadsdepartementet, i ett uttalande.

Jones fick straffrabatt eftersom han samarbetat med myndigheterna och vittnat mot tidigare allierade. I rätten talade han med darrande röst, rapporterar Detroit News.

– Jag svek dem. Jag svek UAW. Jag svek min familj. Varje dag ber jag för att UAW inte ska ta skada.

United Auto Workers

UAW är med över 400 000 medlemmar ett av USA:s största fackförbund och en tongivande kraft inom centralorganisationen AFL-CIO. 

Facket grundades i bilstaden Detroit 1935 och växte snabbt efter att ha vunnit organiseringsstrider mot jättar som General Motors och Ford. 

Är känt för att ha förhandlat fram den första arbetsgivarfinansierade sjukförsäkringen inom industrin, en modell som sedermera spred sig till andra sektorer. 

Källa: UAW