Förra veckan stod det klart att Foodora och Transportarbetareförbundet sluter ett historiskt första kollektivavtal där den ena parten är ett så kallat plattformsföretag.

Men avtalet gäller inte alla som arbetar med matleveranser för Foodora.

En del Foodora-bud är anställda av systerbolag i samma koncern men frontar Foodoras varumärke i tjänst. 

Ett mopedbud som Arbetet har talat med är besviken över att inte omfattas av avtalet eftersom han har sin anställning hos ett systerbolag till Foodora. 

– Det är ett spel för gallerierna. Det här avtalet är inte till för alla som jobbar med Foodora. Det här är mest för att det ser bra ut inför kunderna, säger budet som vill vara anonym. 

Mopedbudet är orolig för att det aldrig blir något avtal för andra bud och att företaget ska försöka framstå i god dager med det avtal som finns. 

Foodora ägs av moderbolaget Delivery Hero som också äger andra plattformsföretag världen över, däribland det svenska bolaget Hungry Delivery AB som utför biltransporter med Foodoras varumärke. 

– Det känns orättvist. Jag betalar egna bränslekostnader, försäkring och underhåll för min bil men har inte ens en timlön som kan täcka upp om något skulle gå snett, säger ett bilbud som vill vara anonym.

Bilbudet berättar om situationer när han har fått order om att köra och hämta mat på restauranger som har haft stängt utan att Foodoras system har haft koll på detta.

– Då får jag ta från min egna ficka för att täcka upp trots att det inte är mitt fel att kunden har kunnat beställa från en stängd restaurang, säger han.

Som lägst ska Foodoras bud tjäna hundra kronor i timmen på vardagar före klockan 19 enligt det nya avtalet.

Något som då inte kommer gälla för kurirer anställda på andra bolag i koncernen. 

– Om Foodora ska vara seriösa så bör de se till så att även systerbolags anställda omfattas men avtalet gäller i dagsläget bara Foodoras organisationsnummer. Vi hoppas att avtalet får fler företag att följa efter, säger Magnus Falk som är samhällspolitisk chef på Transportarbetareförbundet. 

Arbetet har sökt Foodora för en kommentar utan framgång.