lärarassistent lärare

Anne Sawaya trivs som lärarassistent. Signe Brimse är en av hennes elever.

”Det är väldigt roligt att undervisa. Jag hade inte tänkt på det innan jag började som elevassistent. Men sedan bad en klasslärare mig om hjälp när hon behövde gå ut, och när hon kom tillbaka och märkte hur bra det gick, så undrade hon om jag inte kunde ta några fler lektioner. Då blev jag lärarassistent i stället. 

Jag undervisar fem timmar i veckan och resten av tiden är jag i en klass och hjälper till med allt möjligt.

I och med att det är en särskola, och de flesta har cerebral pares, är det mycket ADL, allmän daglig livsföring. Det kan vara att hjälpa till med måltider, det kan vara ett träningsprogram där de stretchar mycket. Vi jobbar med att få i gång kroppen. 

Det finns elever som från början inte kunde gå, som lärt sig gå. Det är jättespännande.

Jag har inte jobbat som vare sig elevassistent eller lärarassistent på en vanlig skola, men kraven är annorlunda här. Här finns inte betygskrav, bara några enstaka elever har det. 

lärarassistent lärare
Jag tror också att det finns många som har en pedagogisk läggning, och kanske en annan utbildning, som kan funka bra i rollen som lärarassistent, säger Anne Sawaya, här tillsammans med Signe Brimse.

Jag märker på mina kolleger som är lärare att när de jobbar utifrån betyg blir det mer för dem att göra.

Men generellt sett är det mycket för lärarna att göra. Det är mycket dokumentation, mycket planering. De är ofta stressade. 

Det blir jättebra med fler lärarassistenter, men man måste satsa på lärare också. Det är viktigt att lärarna blir tillfrågade om vad de är mest hjälpta av.

En del vill ha en annan lärare vid sin sida. Men när lärare känner att det finns uppgifter som de kan dela med lärarassistenter kan det funka lika bra.

Jag tror också att det finns många som har en pedagogisk läggning, och kanske en annan utbildning, som kan funka bra i rollen som lärarassistent. 

Jag har haft väldigt stor möjlighet att påverka mitt jobb. 

Nu är jag ansvarig för bild och slöjd på hela skolan. Jag märker, när jag läser i läroplanen, att jag som inte har lärarutbildning inte har den djupa kunskapen, jag läser på så mycket jag hinner.

Det hjälper mycket att jag har en kandidatexamen i keramikkonst. 

Det är jättekul att inspirera andra. Jag får så många tankar och idéer till projekt i huvudet, tidigare har jag inte haft någon kanal för det, men nu blir det en tillgång. Det känns som att jag har hittat rätt. Jag stortrivs.”

Assistenter ska hjälpa lärarna

Regeringen satsar en miljard kronor på lärarassistenter inom förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan i år. Statsbidraget får täcka högst halva kostnaden. 

Tanken är att lärare ska avlastas och få mer tid till undervisning. 

Utbildningar till lärarassistent finns sedan några år inom yrkeshögskolan.

Anne Sawaya

Bor: Kortedala i Göteborg.
Ålder: 41 år.
Jobbar som: Lärarassistent på Move & Walk Skola i Göteborg, en fristående grund- och gymnasiesärskola.
År i yrket: Två och ett halvt år. (Fem år på skolan, de första åren som elevassistent.)
Talar: Svenska, engelska, finska, franska och lite arabiska.
Bäst med jobbet: ”När jag kommer på uppgifter som eleverna kan utföra självständigt.”
Sämst: ”Vi jobbar mycket med kroppen och ibland blir det lite märkliga arbetsställningar.”