När Facebook presenterade en uppdatering av sitt verktyg Facebook Workplace gjorde företaget reklam för att det gick att stoppa diskussioner om facklig organisering. 

Den sociala mediejättens nya funktion vänder sig till arbetsgivare som vill ha kontroll över nyhetsflöden, publiceringar och chattar.

Chefen kan en överblick över vilka ämnen som går varma bland anställda.

En nyhet är att administratörer för verktyget också kan ta bort och blockera vissa frågor.

En fördel är att ord som facklig organisering (unionize) kan tas bort uppgav Facebook, enligt ett avslöjande av nättidningen The Intercept.

I dag använder flera stora arbetsgivare Facebook Workplace. 

Walmart som har cirka 2,2 miljoner anställda är, enligt tidningen, ett exempel. Den amerikanska affärskedjan är känd för sitt starka motstånd mot fackföreningar. 

Starbucks, Campbell Soup Corperation, Discovery Communications och regeringen i Singapore är andra arbetsgivare som också använder det.

Europafacket (Etuc) har reagerat på uppgifterna om att Facebook gör reklam för ett verktyg som till viss del verkar avsett för att stoppa fackföreningars rätt att organisera sig. 

I ett brev till EU och Facebook skriver Europafacket att de kräver att företaget stoppar funktioner som kan hota facklig organisering.

I brevet, som är undertecknat av vice generalsekreterare Ester Lynsh, skriver Etuc att det är förbjudit enligt internationell lag och enligt Europas standard för mänskliga rättigheter att försvåra facklig organisering.

De hänvisar även till FN-organet ILO:s konventioner 87 och 98 där länder som undertecknat lovar att värna rättigheterna att organisera sig och förhandla om kollektivavtal. 

Facebook kommenterar kritiken och skriver till The Interceptor att deras nya verktyg är till stor nytta för företag men att de använde sig av ett dåligt exempel när det presenterade det.

Facebook skriver dessutom att verktyget ännu är i ett tidigt utvecklingsskede. 

Nyheten om att Facebook jobbar med ett verktyg för att göra det möjligt för att blockera konversationer kommer samtidigt som företaget försvarat tvivelaktiga inlägg från Donald Trump som fått ligga kvar på sajten.

Det till skillnad från Twitter som har börjat förse grundlösa påstående från USA:s president med varningstexter.

Facebook

• Det amerikanska företaget startades av  Mark Zuckerberg 2004 och är nu en av världens största sociala medieföretag.

• Enligt Facebook är det 2,2 miljarder användare som använder Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger dagligen.