– Det handlade om utrymningen, att man ska kunna ta sig ut ur tunnlarna på ett säkert sätt, säger Anneli Lundh, sektionschef på Arbetsmiljöverket.

Hon pratar om vad som fick Arbetsmiljöverket att kräva ändringar som villkor för att arbetet skulle få fortsätta under jord på Lovön, en del av bygget av Förbifart Stockholm.

I förbudet som lades i somras fick man tid på sig till den 15:e augusti att åtgärda bristerna.

Som Arbetet, i samarbete med Sekotidningen, tidigare rapporterat stoppade Trafikverket och entreprenören då arbetet eftersom allt inte var åtgärdat.

Nu är arbetet återupptaget sedan i torsdags.

– Nu anser vi att förutsättningarna är uppfyllda för att påbörja arbetet med huvudtunnlarna i E4 Förbifart Stockholm under Lovön, sa Trafikverkets projektenhetschef Erik Lindgren i ett pressmeddelande då arbetet kommit igång igen.

Förbifart Stockholm

Livsfarlig arbetsmiljö vid Förbifartens tunnelbygge

Arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket har inte varit på plats för att kontrollera om de också tycker att alla krav nu är uppfyllda. Anneli Lundh säger att man planerar att besöka arbetsplatsen.

Det förbud som Arbetsmiljöverket hade lagt innebar att det kunde kostat miljonbelopp om arbetet fortsatt utan åtgärder mot bristerna.

Detta är inte första gången arbetsmiljön på Lovön ifrågasätts.

Arbetet rapporterade i våras om att Arbetsmiljöverket riktat återkommande kritik mot arbetsplatsen.

Bland annat skadades en arbetsmiljöinspektörs öron då han och andra överraskades av en explosion vid besök på bygget.

– Jag hoppas verkligen att arbetsmiljön blir bra nu, säger Anneli Lundh om det fortsatta bygget, men konstaterar att det tillkommer nya risker hela tiden då arbetet går in i nya etapper.