Eurovision Song Contest har i år blivit ett mer politiskt evenemang än någonsin. Men det är knappast första gången som politik och musik går hand i hand. Arbetet Kultur listar här några av de mest budskapsladdade bidragen under åren.

Västtyskland (1971) – Katja Ebstein ”Diese Welt”
Att sjunga om miljöförstöring till ett pampigt stråkarrangemang med glamorösa undertoner kanske inte låter som en superidé, men faktum är att Ebstein lyckades balansera sång och budskap så bra att hon kom trea.

Politisk textrad: ”Vi flyger mot morgondagen i en jumbojet, hur kommer morgondagen att vara, utan förnuft eller full av solsken”.

Norge (1980) – Sverre Kjelsberg & Mattis Hætta ”Sámiid Ædnan”
En jojkande same ramade perfekt in den finstämda visan som på subtila sätt skildrade konflikten där samer hungerstrejkade framför norska riksdagen. Starkt budskap till trots, det blev endast en 16:e plats.

Politisk textrad: ”Jojk är starkare än krutrök, Lappland, för en jojk slutar aldrig”.

Israel (1983) – Ofra Haza ”Hi”
Medryckande folkloristiska tongångar och texten i sig var inte direkt politiskt laddad. Men att som israelisk medborgare sjunga att man ”lever” på platsen där Münchenmassakern ägde rum elva år tidigare, är definitivt signifikant.

Politisk textrad: ”Jag lever, jag lever, jag lever, Israels nation lever”.

Bosnien-Hercegovina (1993) – Fazla ”Sva bol svijeta”
Debuten i Eurovision för Bosnien fick ske genom att de fick smugglas ut ur Sarajevo för att ta sig till Millstreet i Irland. Naturligtvis sjöng de en ödesmättad hymn om kriget. Och fick tävlingens längsta applåder.

Politisk textrad: ”Hela världens smärta finns i Bosnien i natt, jag stannar för att stå emot fruktan, jag är inte rädd att stå framför väggen”

Frankrike (1996) – Dan Ar Braz & l’Hértiage des Celts ”Diwanit Bugale”
Finstämt bidrag i keltisk anda. Men inbakat i den familjekära texten fanns en önskan om att bevara det språk man talar. Att låten sjöngs på bretonska som endast runt 16 000 personer pratar i Frankrike, talar, så att säga, sitt tydliga språk.

Politisk textrad: ”Sättet du använder det språk jag saknar är så vackert”

Island (2014) – Pollapönk ”No Prejudice”
Kärlek och tolerans gick som en röd tråd i Islands färgsprakande glädjepiller som tog tydlig ställning mot fördomar, diskriminering och mobbning. Svårt att hitta ett bidrag som på ett gladare sätt dissar inskränkthet.

Politisk textrad: ”Diskriminera inte, lycka är tolerans, vi måste stå tillsammans och bocka av problemet på vår lista”

Mer om ESC

Arbetet Kultur listade några av de bästa bidragen tidigare, se listan här

Eurovision Song Contest Kiev

Final 13 maj 21.00 SVT1

Bakgrund: I fjol vann Jamala ESC med sången ”1944” som indirekt handlade om den ryska deporteringen av krimtatarerna. Protester mot att sången var för politisk förekom, men arrangören EBU hävdade att texten var tillräckligt ”opolitisk” för att få delta. I år drog Ryssland tillbaka sin medverkan efter att deras sångerska blivit bannlyst från Ukraina efter att hon rest direkt till Krim från Ryssland. Ukrainas agerande i frågan har fördömts av EBU.