LÄS OCKSÅ Seko håller uppsikt

Han tar ett kliv ut på perrongen, blåser i visslan och ser sig omkring för att kolla om någon resenär kommer rusande i sista stund. Sen hoppar Fredrik Adolfsson in i tåget igen, drar vant ner fyrkantsnyckeln i låsen bredvid de röda, gula och gröna lamporna vid dörrarna som nu stängs igen.

Klockan är exakt 07.33 och tåget lämnar Malmö C för färden över Öresundsbron till Hovedbanegården i Köpenhamn. Det är rusningstid men inte lika fullt som vanligt eftersom en del av de runt 15 000 pendlarna som varje vardag åker över sundet till jobb i Danmark valt att förlänga sin nyårsledighet.

I dag får alla plats att sitta – i normalfallet ser det snarast ut som ett tunnel-banetåg i i Tokyo med folk och väskor som trängs i gångarna mellan vagnar och säten.

– Den största förändringen efter att id- och gränskontrollerna infördes är ju att det bara är hälften så många avgångar, vi avgår var tjugonde minut i stället för var tionde och med kortare tågsätt. Det är tuffare och stressen har ökat. Man vill hinna kolla alla biljetter och prata med de som behöver det. Men det går inte på den här korta tiden, säger Fredrik Adolfsson, tågvärd hos Öresundståg sedan 13 år tillbaka.

Från Hyllie, den sista stationen i Sverige innan tåget kör upp på bron, till Kastrups tågstation är det en färd på elva minuter. Med hundratals passagerare ombord under rusningstiden på morgonen mellan 06.30 och 08.30 och eftermiddagen mellan 16.00 och 17.30 är det en omöjlighet för en ensamarbetande tågvärd att hinna kontrollera alla biljetter. Eller ens ta sig igenom tåget eftersom det är så proppfullt med folk.

– Det är klart att det är både rörigt och stressigt. Helst skulle jag vilja att vi var två tågvärdar på tåget. Jag förstår ju också att resenärerna reagerar och är irriterade, jag tycker synd om dem. Framför allt när de ska hem igen och har både id-kontroll på Kastrup och gränskontroll i Hyllie, säger Fredrik.

När det är som stressigast hinner Fredrik Adolfsson inte med biljettkontrollen. Foto: Sara Johari Klicka på bilden för att se den större

När det är som stressigast hinner Fredrik Adolfsson inte med biljettkontrollen. Foto: Sara Johari Klicka på bilden för att se den större

Restiden mellan Köpenhamns Hovedbanegård och Malmö Central har ökat med mellan 35 och 72 minuter sedan kontrollerna infördes.

På Kastrup måste alla passagerare från Danmark kliva av och ta en gångbro över till andra perrongen där de får ställa sig i kö för att få pass eller körkort kontrollerat av vakter som hyrts in av tågoperatörerna. Den väntan kan bli väldigt lång i eftermiddagens rusningstrafik.

Under 2016 försökte över 300 desperata asylsökande ta sig till Sverige genom att gå bredvid järnvägsspåren – när sådant händer stoppas tågtrafiken av säkerhetsskäl. Det i kombination med kontrollerna och ett otal signalfel har lett till att tidtabellerna sällan fungerar som de ska.

– Typiskt nog händer det alltid i rusningstrafik. Även om vi har otroligt tålmodiga pendlare så är det klart att stressen rinner på, och det smittar av sig.

Han minns hur det var hösten 2015 när den stora flyktingströmmen började redan i september, långt innan politikerna i Stockholm hade hunnit inse vad som höll på att hända. Tågen från Danmark var fulla av människor från Syrien och Afghanistan som ville söka asyl i Sverige.

Många var utmattade och sjuka efter den långa resan från krigszonerna. Malmö Central förvandlades till ett stort mottagningscentrum där hjälporganisationer satte upp diskar och delade ut mat och förnödenheter.

Fredrik Adolfsson berördes av de många öden han såg.

– Jag får fortfarande gåshud när jag tänker på det. Man vill ju så gärna hjälpa men det gick inte att se till att alla fick det de behövde. Värst var att se spädbarn som låg och sov på stengolvet. Det var totalt kaos på Malmö C, jag hoppas att jag aldrig får uppleva något sådant igen, säger han och skakar sakta på huvudet.

Trots stressen som id-kontrollerna framkallar hos både passagerare och tågpersonal gillar Fredrik Adolfsson verkligen sitt jobb och han vurmar extra för sina pendlare.

Så fort han kan går han in på pendlarnas forum på Facebook och berättar om eventuella förseningar och hur många vagnar som finns på de olika avgångarna.

I dag har han förvarnat om att elementen inte fungerar i en av vagnarna, så att pendlarna kan undvika att sitta i nollgradigt.

– Jag har ju ett serviceyrke och försöker hela tiden ha en dialog och vara socialt aktiv. Många av pendlarna känner igen mig nu och kan hojta ”Hej Fredrik, funkar det som det ska med tågen i dag?”.

Restiden Malmö-Köpenhamn är nu 72 minuter i stället för 35. Id-kontrollerna kostar tid. Foto: Sara Johari Klicka på bilden för att se den större

Restiden Malmö-Köpenhamn är nu 72 minuter i stället för 35. Id-kontrollerna kostar tid. Foto: Sara Johari Klicka på bilden för att se den större

På kravallstaketet som delar perrongen i Hyllie sitter resterna av pendlarnas fredliga julprotest kvar. Röda rosetter och lappar med krav på att kontrollerna ska avskaffas rör sig sakta i vinden.

Staketet står där för att ingen ska kunna smita förbi gränskontrollen som polisen utför på tågen från Köpenhamn. Men i de allra flesta fall sker numera ingen kontroll alls.

Inte heller när vi följer Fredrik Adolfssons arbetsdag ser vi skymten av någon i polisuniform.

– Jag har inte varit med om någon kontroll här de senaste två månaderna, säger Fredrik Adolfsson.

Ändå står tåget stilla här i ungefär tio minuter. Tidtabellen är anpassad för att gränskontrollerna ska utföras. För de hårt prövade pendlarna är stoppen i Hyllie ytterligare ett irritationsmoment – men många använder nu knepet att springa över till den andra perrongen där man kan ta ett pågatåg in till Malmö Central och vinner lite tid på väg hem till dagishämtning och matlagning.

– Pendlarna är uppfinningsrika och har lärt sig en hel del knep, nöden är lösningens moder.

Men många pendlare har gett upp och slutat på sina jobb i Danmark, medan somliga valt att flytta över till Köpenhamn för att slippa id- och gränskontroller. Antalet sålda tågpendelkort över sundet har minskat med 17 procent under 2016, samtidigt som biltrafiken över bron ökat med ungefär 8 procent.

En del väljer att pendla med bil över bron i stället trots att det är mycket dyrare.

Rent ekonomiskt har kostnaderna för id-kontrollerna och den minskade biljettförsäljningen varit en mindre katastrof för Skånetrafiken som tillsammans med danska DSB driver tågtrafiken över sundet. Tågoperatörerna har förlorat runt 100 miljoner kronor under 2016.

Hur ser du på framtiden för tågtrafiken, många av era trogna pendlare har ju gett upp?
– Jo, jag vet att pendlingen sjunkit men jag tror att den ökar igen om ett tag. Det är trots allt ont om bostäder i Köpenhamn och det kostar mycket att köra bil över bron. Jag tror på tågtrafiken.

ID- och gränskontroller

• Under hösten 2015 ökade flyktingströmmen i Europa dramatiskt. Nästan 163 000 människor sökte asyl i Sverige 2015, och de flesta kom mellan september och november – huvudsakligen via tåg, bussar och färjor i södra Sverige.

• Som en följd av flyktingströmmen införde regeringen tillfälliga inre gränskontroller i november 2015. Kontrollerna sker på tåget i Hyllie, vid Öresundsbrons betalstationer och i hamnarna i Malmö, Trelleborg och Helsingborg.

• Den 11 november 2016 förlängdes gränskontrollerna efter att EU-kommissionen godkänt detta. Nuvarande gränskontroller gäller till 11 februari i år.

• 4 januari 2016 infördes id-kontroller som sker på den danska sidan. Id-kontrollerna för tågresenärerna görs på storflygplatsen Kastrups tågstation. Även id-kontrollerna förlängdes av regeringen i november förra året, de gäller nu till februari då regeringen ska fatta beslut om de ska förlängas ytterligare.

Ia Wadendal