Foto: FREDRIK SANDIN CARLSON (bilden t v) och ERIK UNDÈHN

Olika kön ger olika lön. Annelie Nordström som man får 3 500 kronor mer. Det var budskapet i Kommunals annonser.

 

Annelie Nordströms könsbyte blev årets reklamkupp. Kommunal och reklambyrån Volontaire blev årets reklamcupmästare.

Bilden prydde omslaget på Kommunals rapport om lönediskriminering som kom i somras och syntes i annonser i dagspressen.

– Det absolut bästa tipset jag kan ge någon som vill höja sin lön är att vara en man. Det är sorgligt nog den enskilt största faktorn för lönesättning i Sverige år 2013, sa Annelie Nordström när bilden dök upp.

Budskapet gick hem. Folkets röst gav annonsen segern i DN:s reklamcupen.

Kvinnor tjänar i genomsnitt 86 procent av vad män gör, om nu kvinnorna jobbar heltid.

Den gängse förklaringen är det främst beror på att kvinnor jobbar i lågavlönade yrken. En mindre del av löneskillnaden beror på kön. Det är bara den skillnaden som är ett problem.

Kommunal köper inte förklaringen. I rapporten ”Byt lön: Dags för jämställda löner” är slutsatsen att kvinnodominerade löner är lönediskriminerade. Lönerna ska värderas upp i förhållande till den kunskap och det ansvar som yrket kräver.

Då måste Medlingsinstitutets uppdrag ändras så att det blir möjligt att förena industrinormen med insatser för att lyfta felavlönade kvinnor. Lågavlönade och kvinnodominerade yrken ska få mer än andra.