Alla förarna blev uppsagda innan Bergkvarabuss tog över stadsbussarna i Strängnäs från Keolis förra sommaren.

De fick söka sina jobb igen. Alla fick inte komma tillbaka. Nu strejkar de för anställningstrygghet när ett nytt bolag tar över.

– Det är värt att kämpa för, tycker de.

Nio bussförare i strejk i Strängnäs. Åtta av dem fick följa med från Keolis till Bergkvarabuss. Från vänster Rafael Kemppainen, 23 år i yrket, Mikael Stavem, tre år, Roger Broberg, 18 år, Muhidin Cirak, 14 år, Mikael Myllymäki, 20 år, Nori Naser, tre år, Ghassan Ahem, ett år som bussförare, Dan Illman, 29 år, och Bertil Forsman, 25 år, numera provanställd.

Foto: Robin Haldert

Bussförarna blev uppsagda i januari 2012. Först i slutet på juli, tre veckor före övertagandet, fick de veta vilka som skulle få jobba kvar på heltid. De fick sex månaders provanställning som övergick i fast anställning i början av året.

Resten fick byta sina fasta jobb på Keolis mot timanställning på Bergkvarabuss. Bertil Forsman, 62, har kört buss i 25 år. I augusti blev han timanställd och inkallad vid behov. Han fick veta hur han skulle jobba fyra–fem dagar i förväg.

– Jag jobbade i stort sett heltid, utom i december. Då jobbade jag inte mer än kanske 15 dagar, berättar han.

Nu har han till slut fått heltid. För en och en halv månad sedan blev han provanställd.

Runt 70 förare kör buss i Strängnäs. De timanställda har aldrig har varit så många som nu. Det är åtminstone vad förarna berättar. De uppskattar att ungefär en tredjedel av arbetsstyrkan består av timanställda.

Flera äldre förare med många år i yrket blev av med sina fasta tjänster efter bolagsbytet. Förarna misstänker att det beror att de äldre har fler semesterdagar och därmed kostar mer. De extra semesterdagarna försvinner när de blir timanställda.

I dag, måndag, utvidgades busstrejken. Förarna i Strängnäs hör till dem som började strejka i dag tillsammans med bussförare i Halmstad, Västerås och Hallstahammar samt spårvagnsförarna i Norrköping.

Dessutom strejkar servicepersonal i Jönköping, Gävle och Östersund. Det innebär att bussarna inte tankas. Därmed blir de stående när bränslet tar slut. Senast i morgon är det sannolikt totalt busstopp i Jönköping, Gävle och Östersund.

Det är måndag förmiddag och ett tiotal bussförare har samlats utanför Bergkvarabuss depå i Strängnäs. Ingen pratar om lönekraven. Däremot pratar de desto mer om de två andra kraven – anställningstrygghet och begränsning av arbetspassen.

I Strängnäs är det längsta passet 12:45 timmar. Av den tiden är elva timmar körtid. Innan Bergkvarabuss tog över var innebar det längsta arbetspasset tio timmars körtid.

Långa arbetspass blandas med korta pass på fyra timmar. Morgonpass följer på kvällspass. Körtiderna är pressade. Det är stressigt och det går ut över nattsömnen.

EU-reglerna säger elva timmars dygnsvila, men Kommunals avtal medger tre undantag med bara nio timmar ledigt på natten. Förarna i Strängnäs hoppas att strejken ska leda till bättre villkor i nästa kollektivavtal.

Nu driver Kommunal kravet på anställningstrygghet vid övertagande mot Bussarbetsgivarna. Här finns ytterligare en part som kan ge bussförarna anställningstrygghet – landstingspolitikerna.

I Stockholms län kräver de att bussförarna ska behålla sina jobb och anställningsvillkor när ett nytt trafikbolag tar över. I resten av Sverige blir bussförarna uppsagda. Sedan får de söka sina gamla jobb på nytt.

– Vi vill att politikerna ska skriva in verksamhetsövergång så att bussförarna får behålla jobben. Vi har varit på våra politiker i Östergötland ett antal gånger, men det har inte hjälpt. Vi får bara höra att de inte har ansvar för personalen, berättar Peter Sköld, som sitter i styrelsen för trafiksektionen i Kommunal Öst.