Egenanställningsföretag utsågs så sent som förra året till veckans nyord av tidskriften Språk. Där och då borde någon språkekvilibrist ha tagit fram rödmarkeringspennan och dragit ilskna sträck över ordet. För de signaler det sänder om en bekymmerslös och krångelfri anställningsform rimmar illa med verkligheten.

”Enkelt! Snabbt! Tryggt!” är beskrivningen som en av de större företagen i branschen använder sig av. Möjligtvis kan det i bästa fall upplevas som enkelt och snabbt. Men tryggt kan det knappast kallas. När webbtidningen Dagens Arena förra året granskade de tre största egenanställningsföretagen visade det sig att du inte får någon lön om kunden inte betalar.

När nu Arbetet synar branschen visar det sig att anställda vid dessa företag riskerar att gå miste om sin a-kassa. Och att det kan liknas vid ett lotteri om en person kommer att få a-kassa eller inte. Det eftersom a-kassorna avgör från fall till fall om en person ska räknas som anställd eller inte. I värsta fall kan man till och med bli återbetalningsskyldig.

Så blev det för rekvisitören Kajsa Alman, som Arbetet intervjuar. Faktureringsföretaget som hon använde sig av hävdade att hon hos dem hade rätt till a-kassa. Det tyckte däremot inte Unionens a-kassa – i stället tvingades hon betala tillbaka 30 000 kronor.

Precis som andra företag i den så kallade delningsekonomin verkar faktureringsföretagen i en gråzon där det är de som jobbar som får ta hela smällen om något går fel. Peter Sunde som en gång i tiden grundade The Pirate Bay, är den som förmodligen satt bäst ord på dessa företag: ”Delningsekonomin är extremkapitalism i fårakläder. […] De bara förmedlar och tar gott betalt, men tar inget socialt ansvar.”

Plötsligt känns det inte så fräscht längre. Utan snarare som en bransch som skulle behöva tydligare krav och regelverk.

Har du råkat illa ut efter att ha fakturerat via ett egenanställningsföretag? Tipsa gärna Arbetets reporter Karl Martinsson på karl.martinsson@arbetet.se Arbetet kommer att fortsätta att följa frågan framöver.