Foto: Adam Ihse/TT

När Handels i förra veckan genomförde sin årliga värvningskampanj fick förbundet 600 nya medlemmar. Under värvningsveckan genomfördes 6 000 arbetsplatsbesök.

Resultatet är något sämre än förra året då förbundet plockade in 700 nya medlemmar under sin värvningsvecka.

– Detta kan ses mot bakgrund av att fler avdelningar nu har egna kampanjveckor och regelbundet återkommande uppsökerier vid sidan av de förbundsgemensamma veckorna, säger Staffan Lundström, ombudsman med ansvar för medlemsutvecklingen, till tidningen Handelsnytt.

Samma analys gör kollegan Adam Boquist i Linköping:

– I takt med att vi blir bättre på att värva generellt så minskar betydelsen av vecka 6. Den är bra för oss på avdelningarna, den peppar och ger energi. Men vad gäller själva värvningen så pågår den året runt numera, säger han till Handelsnytt.

Facket ser ut att ha medvind. Förbunden i de tre centralorganisationerna LO, TCO och Saco ökar. Sammanlagt växte de med över 40 000 medlemmar förra året.

LÄS OCKSÅ:

Fler tjänstemän väljer facket

LO:s medlemsantal ökar