Det ska kosta 40 000 kronor för utländska lastbilsförare att köra mer i Sverige än vad EU-reglerna tillåter. Om föraren inte kan betala får polisen låsa fast bilens hjul.

Strax efter klockan 16 i dag klubbade riksdagen igenom beslutet om avgiften. Regeringen ska fastställa summan och har aviserat att prislappen blir 40 000 kronor.

Debatten i riksdagen om hårdare tag mot dem som bryter mot EU-reglerna startade vid lunchtid, samtidigt som lastbilsförare landet runt parkerade och stod stilla i 15 minuter i protest.

Förra onsdagen friade Sundsvalls tingsrätt en lastbilsförare från Makedonien som visade upp ett falskt bulgariskt körkort i en poliskontroll söder om Sundsvall. Den friande domen blev droppen som fick bägaren att rinna över efter flera år av lönedumpning och lågpriskonkurrens på vägarna.

Efter en körning till Sverige får en utländsk lastbil köra tre transporter under en vecka. Många kör mycket mer än så. Resultatet har blivit att åkerier som betalar avtalsenliga löner slås ut.

Riksdagsbeslutet syftar till att göra det lättare för polisen att kontrollera utländska fordon och se till att de som bryter mot reglerna får kännbara sanktioner.

Riksdagen beslutade också om klampning, det vill säga rätt för polisen att låsa fast hjulen. Beslutet drar en gräns vid 24 timmar. Sedan får bilen åka igen. Det här är alliansregeringens förslag till riksdagen.

Nu ska den nya regeringen komma tillbaka till riksdagen med ett nytt förslag. Det ska innebära att hjulen ska vara låsta tills böterna är betalda.

Riksdagen skickade också med ytterligare ett par uppmaningar till regeringen. Den första innebär att det ska bli krav på att lastbilar ska ha internationella frakthandlingar.

Den andra beställningen går ut att regeringen ska se över om det går att införa ett beställaransvar. Frågan utreds redan.

• Lastbilsprotesten sprids i Europa