”Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna borde kroka arm och fixa Trafikverket”
Är S beröringsskräck viktigare än förändring av transportinfrastrukturen? Thomas Morell (SD) hoppas på samtal med S.
På en presskonferens den 27 augusti presenterade Socialdemokraterna ”200 politiska förslag för att ta Sverige i en ny riktning”. I denna vildvuxna flora av förslag fanns det ett förslag som rörde infrastruktur som stack ut och väckte frågor.
Socialdemokraterna vill nämligen genomföra en ”100 procents höjning av infrastrukturbudgeten”. Oklart om det är den årliga budgeten som avses eller om det är infrastrukturpropositionen som avses. För den invigde så är detta en stor skillnad.
Ledordet – framkomlighet
Låt oss börja i den verklighet som svensk transportinfrastruktur befinner sig i.
Alltför ofta har vi alla mötts av försenade tåg, timslånga bilköer, inställda flyg och färjor. Att det oförutsedda händer är inget konstigt. Det kommer det alltid att göra. Det är när det oförutsedda snarare blir regel än undantag som det är något allvarligt fel.
Vi ser det som avgörande för nationens framtid att påbörja arbetet med en ny inriktning för svensk transportinfrastruktur. Ledordet måste vara framkomlighet!
Sverigedemokraterna lägger nu tillsammans med regeringen fram historiskt stora satsningar på infrastruktur i den kommande nationella planen för transportinfrastruktur. Infrastrukturpropositionen kommer innebära att satsningarna på infrastrukturramen ökar med 200 miljarder kronor jämfört med den tidigare planperioden – totalt 1 171 miljarder kronor.
Under 2025 ökar satsningarna med 1,55 miljarder kronor. För 2026 och 2027 beräknas satsningarna på infrastruktur öka med 6 respektive 8 miljarder kronor. Så frågan till Socialdemokraterna blir givetvis om det är en dubblering av de 200 miljarderna eller de årliga satsningarna som ska dubbleras?
Följdfrågan blir också självklar – hur skall detta finansieras?
Underlätta människors vardag
En väl fungerande transportinfrastruktur är avgörande för svensk konkurrenskraft och för att hela Sverige ska fungera. Vi behöver inte färdas långt i vårt avlånga land för att inse att det krävs omfattande resurser till framför allt väg- och järnvägsnätet.
Behoven handlar om både att underlätta för människors vardag med resor till och från jobb samt utbildning men också om att stärka förutsättningarna för effektiv godstrafik som främjar jobb och hållbar tillväxt i hela landet.
Behoven inom transportinfrastrukturen är stora och det är nödvändigt att göra hårda men genomtänkta prioriteringar mellan olika åtgärder inom befintlig ekonomisk ram.
Samhällsekonomisk lönsamhet ska vara vägledande vid all prioritering av åtgärder inom transportinfrastrukturen likväl som effektiv och tydlig kostnadskontroll.
Vi betonar vikten av en helhetssyn av transportbehovet och de huvudsakliga fyra infrastrukturslagen – väg, järnväg, luftfart och sjöfart.
De olika trafikslagen ska inte ska ställas mot varandra – tvärtom ska de komplettera varandra. Det är så vi uppnår ökad framkomlighet i vårt transportsystem.
Ett samlat Trafikverk
För att skapa en ny inriktning för svensk transportinfrastruktur måste en översyn av den befintliga organisationen av transportinfrastrukturen genomföras. Här har vi dock inte med oss regeringen.
Däremot öppnar Socialdemokraterna en dörr i sitt förslag kring infrastrukturen som presenterades ”För att skapa ökad kompetens och bättre effektivitet är det dags att dela Trafikverket i trafik och järnväg.” – detta är för oss intressant att föra dialog kring.
Sverigedemokraterna har sedan länge drivit frågan att det bör ske en granskning av experimentet med ett samlat Trafikverket. Detta utifrån ett verksamhetsperspektiv likväl som ur ett skattebetalarperspektiv, det vill säga har sammanslagningen lett till de förespeglade förbättringarna och lägre kostnaderna.
Eller har sammanslagningen av trafikslagen samt separeringen och uppdelningen av den producerande verksamheten lett till det motsatta?
En sak kan dock konstateras, och det är att antalet anställda på Trafikverket har ökat drastiskt med över 50 procent sedan Trafikverkets bildande.
Frågan jag härmed ställer till Socialdemokraterna är om ni är beredda att släppa beröringsskräcken för Sverigedemokraterna och sätta er ned för en dialog kring detta?