Det arbetssätt som kostade både Gustavs pappa och Mikael Vesterlunds bror livet stoppas nu hos deras arbetsgivare Green Cargo.

Beslutet kunde ha ändrat historien för Mikael Vesterlunds 49-årige lillebror om det varit på plats i januari 2018.

– Då hade han ju varit vid liv, konstaterar Mikael Vesterlund.

Arbetsmiljöverket har, som Arbetet berättade i måndags, lagt förbud mot att anställda på Green Cargo alls arbetar från tågvagnarnas fotsteg. Stoppet gäller från 3 september och om Green Cargo bryter mot det kan bolaget krävas på 15 miljoner kronor i vite.

Blev överkörd

Det är på ett sådant fotsteg, en liten platta på vagnens utsida, som Mikael Vesterlunds bror står när han fjärrstyr 28 timmervagnar mot en terminal i Bastuträsk 2018. Vagnen spårar ur, troligen på grund av snö och is. Han faller av, blir överkörd och mister livet.

– Det är för jävligt, säger Mikael Vesterlund om att arbetssättet stoppas av Arbetsmiljöverket först nu.

Fler dödsolyckor har skett på Green Cargo och andra företag efter att hans bror miste livet, men det hade också skett innan dess.

– Det förstår man ju när man står på en sådan liten jävla plattform, att om det händer något har man ingen stor chans.

Miste sin pappa: ”För sent”

Bara knappt två år efter olyckan som kostade Mikael Vesterlunds bror livet, i november 2019, står Nisse på fotsteget utanpå en godsvagn på ett industriområde i Piteå.

I en plankorsning krockar tågvagnen med en lastbil. Nisse kläms till döds och Gustav förlorar sin pappa, den 60-årige glädjespridaren som gillade att fiska och att umgås med familj och vänner.

– Det är bra att det blir förändring, om än för sent. Det kanske sparar något liv, säger Gustav, som inte vill ha sitt eller Nisses efternamn i tidningen, nu om Arbetsmiljöverkets beslut.

”Förlegat arbetssätt”

Han menar att det behövs ett större grepp, en översyn av arbetssätt och regelverk. Det nya förbudet gäller bara Green Cargo, men olyckor har skett även på andra företag och där kan man i nuläget fortsätta arbeta från fotsteget.

– Det är ju ett förlegat arbetssätt, säger Gustav.

När olyckan som kostade Gustavs pappa livet prövades i domstol hoppades familjen att det skulle fungera som en väckarklocka för branschen. Men Green Cargo friades från arbetsmiljöbrott.

Gustav är kritisk till att företaget kunde frias. Han tycker att en djupare översyn behövs när slutsatsen kunnat bli att alla har uppfyllt krav och lagar, trots att människor dör på arbetet.

– Man får hoppas att det här är ett steg på vägen, säger han om Arbetsmiljöverkets beslut om förbud mot arbete från fotsteget på Green Cargo.

Förundersökningen om olyckan i Bastuträsk lades ned utan att åtal väcktes.

Från Golvet: Anna-Karin Hällman förlorade sin pappa på bangården