Bolaget Connecting Stockholm tar över driften av tunnelbanan från MTR. Det stod klart nyligen.

Avtalet gäller i elva år, från 2025. Bolaget är svenskt, men huvuddelen, 55 procent, ägs av brittiska Go-Ahead Group och 45 procent av Comfortdelgro med huvudkontor i Singapore. Något som Sekotidningen rapporterat.

Go-Ahead har fått hård facklig kritik. ”Ett sjukt skämt” sa brittiska järnvägsfacket RMT när Go-Ahead fick ett stort tågkontrakt i Storbritannien. Kritiken har gällt omfattande konflikter med personalen och stora mängder inställda tåg, rapporterar SVT.

När Go-Ahead tidigare tog över busstrafik kom varningar från brittiska facket Unite the Union och även regionpolitiker i Stockholm ska ha nåtts av dessa, skriver Sekotidningen.

Kritik mot alla

Jannis Konstantis, klubbordförande i Sekos klubb 111, har tagit del av den fackliga kritiken. Men han vill inte rangordna MTR och Connecting Stockholm, inte heller de andra bolagen som försökt vinna upphandlingen.

– Det var kritik mot MTR och före det mot Veolia. Vår klubb har inställningen att det kan gå åt helvete, det kan bli lite bättre men förmodligen inte. Vi vill inte hamna i en situation där vi ska försvara ett bolag eller jämföra bolag, säger han.

Det klubben kämpat för de senaste åren är nämligen en tunnelbana i offentlig regi. De har inte fått gehör. Upphandlingen har fortsatt trots politiskt maktskifte.

– Med utgångspunkt i det är det problematiskt när det är privata bolag som vill tjäna pengar. Det går ut över oss anställda och trafikanterna.

Tajta tjänster

Arbetsmiljöproblemen är många, berättar han. Tjänsterna är tajta, det saknas luft mellan arbetsmomenten och återhämtningen tar stryk. Det är mycket övertid. 

Nu inväntar Jannis Konstantis och hans kollegor på att tiden då bolagen kan överklaga ska rinna ut. Det sker den 2 februari.

Sedan börjar förhandlingarna om kollektivavtal, eftersom det blir en övergång av verksamheten. En positiv sak enligt honom är att all verksamhet i tunnelbanan framöver ska ligga i ett och samma bolag. Så är det inte i dag.

– Vi vill naturligtvis förbättra det utifrån vilka problem vi har i dag med MTR, säger han.