I februari försökte anställda på Teslas fabrik i Buffalo, i delstaten New York, starta en fackförening – vilket i så fall hade blivit den första på elbilsjätten. Under parollen Tesla Workers United efterlyste de bland annat högre lön och mer inflytande på arbetsplatsen.

En dag efter lanseringen av den fackliga kampanjen avskedade Tesla ett trettiotal anställda, varav flera varit inblandade i försöken att bilda ett fack.

Det var en ”hämnd för fackliga aktiviteter och för att avskräcka från fackliga aktiviteter”, skrev Tesla Workers United i en anmälan till USA:s arbetsmarknadsstyrelse NLRB. Tesla svarade att avskedandena berodde på svaga arbetsinsatser.

NLRB har upprepade gånger varnat Tesla och Musk för olagliga antifackliga aktiviteter. Det har bland annat handlat om att fråga ut, diskriminera eller straffa anställda som stöttar facket. 2022 markerade NLRB mot att Tesla förbjudit anställda från att bära tröjor med fackliga logotyper.

Musk skyldig till brott

Tesla erbjuder sina anställda aktieoptioner i företaget, en förmån som Elon Musk gärna lyfter fram. Men han har också använt dem som vapen mot facket.

2018 hotade Elon Musk i en tweet med att anställda kan förlora sina aktieoptioner om de bildar ett fack. NLRB kom fram till att Musk var skyldig till ett brott mot arbetsrätten, eftersom aktieoptionerna är en del av de anställdas lön.

Chefer på en av Teslas verkstäder i Orlando, Florida, bröt mot amerikansk arbetsrättsliga lagar när de förbjöd anställda från att diskutera löner och arbetsförhållanden, efter att några av dem klagat över att nyanställda fick högre lön, enligt ett beslut från NLRB i våras.

När anställda försökte bilda ett fack på Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien 2017 och 2018 betalade Tesla konsultfirman MWW PR för att övervaka anställda på Facebook och i andra sociala medier, avslöjade CNBC.

Lägre löner än på Ford och General Motors

Tesla kontrollerar omkring 60 procent av elbilsmarknaden i USA. De anställda tjänar i genomsnitt 55 dollar i timmen, motsvarande ungefär 600 kronor, jämfört med mellan 66 och 71 dollar hos de amerikanska biljättarna Ford, General Motors och Stellantis.

Förutom i Buffalo och Fremont har USA Tesla-fabriker i Austin (Texas) och Sparks (Nevada). Antalet anställda i USA och övriga världen är drygt 120 000 personer.

Facket United Auto Workers, UAW, har vind i seglen efter att nyligen ha avslutat en 40 dagar lång historisk strejk där de nådde en överenskommelse med USA:s tre största biltillverkare. Nu vill de även organisera Teslas anställda.

– Vi har skapat ett gott exempel som kan fungera som hot, och nu ska vi bygga vidare på det, sa UAW:s ordförande Shawn Fain till CNBC tidigare i november.

– Vi strejkade just som vi aldrig strejkat förut och nu ska vi organisera så som vi aldrig organiserat förut.

”Tesla det största hotet mot facket”

Men att bilda fack är betydligt svårare i USA än i Europa. Det krävs till att börja med att minst 30 procent av de anställda på en arbetsplats skriver under en namninsamling om att bilda ett fack. NLRB ordnar då en omröstning på arbetsplatsen, och om en majoritet av de anställda röstar ja erkänns facket som arbetstagarrepresentant.

Shawn Fain har kallat det ”genomförbart” att bilda ett fack på Tesla, men UAW har ännu inte lyckats samla tillräckligt stöd i bilföretagets fabriker för att påbörja processen.

– Tesla är det största hotet mot UAW när det kommer till löner och förmåner. UAW har inget annat val än att ta sig an Tesla, har John Logan, professor i arbetsmarknadsstudier vid San Francisco State University, sagt enligt CNN.