Hongkongbaserade MTR har haft Stockholms pendeltågstrafik sedan 2016.

Enligt avtalet med Region Stockholm finns det en så kallad option, en möjlighet för regionen att förlänga avtalet fram till och med 2030, skriver Sekotidningen.

Under våren 2023 utredde Trafikförvaltningen den möjligheten, och kom fram till att kontraktet inte ska förlängas, och i stället avsluta kontraktet redan 2026. 

Ny operatör tar över i mars

Men nu har Trafikförvaltningen fattat ytterligare ett beslut. Kontraktet hävs redan nu. SJ tar över pendeltågstrafiken i mars 2024.

Enligt Trafikförvaltningen har pendeltågstrafiken inte fungerat det senaste året. Det har varit alltför många inställda pendeltåg.

”Det här har påverkat våra resenärer mycket negativt”, säger David Lagneholm, vd vid SL och förvaltningschef vid Trafikförvaltningen, i ett pressmeddelande.

”SL och MTR har under lång tid fört en konstruktiv dialog för att lösa problemen men utan kunna finna en gemensam väg framåt. Så nu väljer vi tillsammans att avsluta avtalet”.

Rainer Andersson, vice ordförande Seko Pendelklubben, gläds åt nyheten.

– Personalen är förbannat jävla lyckliga. Det kan man inte sticka under stol med. Många kommer fira det här, säger han.

Seko Pendelklubben: Reser frågor

Fackklubben organiserar främst stationsvärdar, men även tågvärdar som ännu är kvar i pendeltågstrafiken.

De har varit mycket kritiska till MTR som arbetsgivare, framför allt eftersom bolaget gick med på att ersätta över 400 tågvärdar med kameror.

Även lokförare har under en längre period protesterat mot avvecklingen av tågvärdar, då säkerheten ombord pendeltågen enligt dem försämras.

– Det här reser självklart en mängd frågor. VKommer den nya operatören att acceptera det försämrade säkerhetsläget med tåg utan tågvärdar?

Enligt Trafikförvaltningen ska samtliga anställda följa med över till den nya operatören. Under veckan visade det sig att det bli SJ som tar över.

Artiklen är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och sju andra titlar ingår i LO Mediehus.

Artikeln är uppdaterad.