Strejken på Tesla har blivit hett stoff både i Sverige och internationellt. Nyhetsjättar som franska Le Monde, Bloomberg och Yahoo News har rapporterat om den pågående konflikten på svenska Tesla-verkstäder.

Samtidigt pågår vardagen för de strejkande här i Sverige. John, en anställd som Arbetet har pratat med, vittnar om att adrenalinet och huvudvärken som de inledande dagarna och förde med sig nu börjar lägga sig något.

– Många har haft ont i magen och haft svårt att sova. Nu börjar det lätta lite samtidigt som vi väntar på nästa steg, säger John, som egentligen heter något annat.

På centret som han jobbar på är uppslutningen kring strejken stor. En stor andel av personalstyrkan har lagt ner arbetet.

Lockades av varumärket

Johns resa in i företaget är lik många andras. Varumärket Tesla, den nya tekniken och Elon Musks status som en av världens mest kända personer var starka dragningskrafter när han sökte jobbet. Flera på hans center är unga och lockas av företagets image. Tesla är på många sätt deras drömarbetsgivare.

– Det var samma för mig. Jag ville lära mig tekniken och var intresserad av att sätta deras namn på mitt CV. När en ledig tjänst dök upp såg jag min chans.

För de som inte lyckas slutar det i stället med att de kommer gråtande ut från chefens kontor. Sen ser man dem aldrig mer

John om kulturen på Tesla

Ytan må vara lockande. Men kulturen inom företaget är något annat, säger John. Den säger att man ska jobba hårt och inte ifrågasätta. De som gör det försvinner i rask takt. Personalomsättningen är hög och övertid är vanligt.

– Många har sökt sig hit för karriären. För de som inte lyckas slutar det med att de kommer gråtande ut från chefens kontor. Sen ser man dem aldrig mer, säger han.

Förlorar 20 000 om året utan kollektivavtal

För honom handlar strejken om flera saker. Dels tryggheten och golvet som kollektivavtalet ger. Men också rätten till representation och facklig närvaro.

Här begår Tesla arbetsmiljöbrott hela tiden. En inspektion skulle det bli dyr för dem.

Den anställde om hur Tesla arbetar med kemikalier och härdplaster

Arbetsmiljöfrågor, så som systematiskt arbetsmiljöarbete och hälsokontroller vid hantering av kemikalier är andra skäl till att John strejkar. Med ett avtal på plats skulle det bli mycket enklare att ställa krav, menar han.

– Tesla begår arbetsmiljöbrott hela tiden. En inspektion skulle bli dyr för dem. När vi arbetar med härdplaster har vi fel säkerhetsdatablad och får inga hälsokontroller. Allt är organiserat helt fel.  

I rena pengar är också strejken betydande menar han. Enligt beräkningar som John har tagit del av rör det sig om ungefär 20 000 kronor om året som de anställda förlorar på grund av att de inte har kollektivavtal. Det rör sig om missad pensionsavsättning och arbetstidsförkortning.

En tweet av Elon Musk kan förändra allt

Företaget har inför strejken haft flera presentationer där man argumenterat för att Teslas avtal skulle vara bättre. Men mycket av deras kalkyler bygger på att Tesla-aktien ska gå bra, förklarar John. Som en del i anställningsavtalen får personalen i dag aktieoptioner.

– För de som jobbat länge så har det blivit mycket pengar. Många har kunnat köpa hus och bilar. Det är klart att man är rädd att förlora det. Men allt bygger på förväntningar. Det kan ge pengar, men det kan också förvinna så fort Elon twittrar något, säger han och fortsätter:

– Hur mycket de än vrider och vänder på tabellerna så kan de inte räkna bort pensionen och arbetstiden.

Villkoren kan också snabbt ändras. För fem-sex år sedan gick Tesla dåligt i Sverige, något som ledde till att många fick sina löneutbetalningar inställda.

John har själv blivit varse om repressalier som kan vänta de som strejkar. Utbetalningar och inkomster från aktier fryses, vilket förvisso är naturligt om man strejkar. Men hoten ligger i att det är oklart om förmånerna kommer tillbaka.

Det är också osäkert om innestående pengar från förra månadens lön betalas ut, säger han.

Bekräftar strejkbryteri

Frågan om strejkbryteri har varit på tapeten sedan strejken bröt ut i fredags. Under måndagen ska flera personer i klädda verkstadskläder dykt upp i taxibilar på center runt om i landet rapporterar Dagens Arbete.

John har hört samma sak, men inte sett det själv. Däremot står det klart att strejkbryteri varit en metod som företaget planerat för.

– Det har de varit tydliga med. Det har lyft det på flera möten. Men Tesla tänker inte på det sättet, att det skulle vara strejkbryteri. De löser bara problemet. Kommer det skit efteråt så tar man tag i det då. Det är mycket handla först tänka sen, säger han.  

Vill stå på rätt sida historien

Tonläget kring strejken har varit minst sagt hög. Ena sidan pratar om en strejk ingen ville ha, med låg uppslutning och mossiga metoder från en utdaterad fackföreningsrörelse.

Andra sidan målar upp det som en historisk strid mot en av världens rikaste män. En konflikt där hela den svenska modellen står på spel.

Vad tänker du om allt det här?

– Jag ska själv vara ärlig och säga att det inte varit enkelt. Jag har haft en klump i magen kring det. Men jag och många med mig har ändå landat i att man vill stå på rätt sida historien. Jag vill kunna se mig själv i spegeln om tio år och säga att jag gjorde rätt.

På tisdagen kom uppgifter om att Tesla vill återvända till förhandlingsbordet. Ett möte har nu bokats med IF Metall imorgon, onsdag. John tror dock inte att det kommer leda till ett avtal.

– De kommer inte att skriva på så fort. Min känsla är att de försöker lösa det med något mindre bud. Men vi får se. Ju kortare konflikt desto bättre.

Arbetet har sökt Tesla Sveriges kommunikationschef Maria Lantz.