Var arg på UPS-cheferna, inte chaufförerna
Tänk ett steg längre när du utsätts för leveransfusk, skriver Arbetets ledarskribent.
Du känner säkert igen situationen. Du har beställt något och hemleveransen ska äga rum ”någon gång mellan 08.00-22.00”.
Du planerar efter det, engagerar kanske en familjemedlem eller granne. Du som har möjlighet jobbar hemma.
Sedan kommer det, mardröms-sms:et som alltid är något i stil med ”Vi kunde inte leverera så vi försöker igen i morgon.”
Men det är inte sant, inget försök har ägt rum. Du har ju varit där hela tiden. Du blir irriterad, kanske till och med svär över en fuskande chaufför som drar benen efter sig och ljuger. Och så får du vänta en extra dag.
Granskat UPS
Men nu visar det sig att det inte är fallet. Det är alltså inte någon lat chaufför som ligger bakom fusket med de påstådda leveransförsöken.
I en granskning Arbetet gjort har det nämligen kommit fram att fraktjätten UPS satt detta i system.
Samtidigt som cheferna konstant påminner och hetsar anställda på UPS att jobba snabbare och hårdare uppmuntras de chaufförer som inte hinner att i sina system inte ange att tidsbrist är ett problem. I stället ska de då fylla i att mottagaren inte var hemma.
Först ryker lunchpausen, sedan toapausen. Till sist finns ingen mer självspäkande effektivisering att ägna sig åt för de stackars förarna som stressar runt i de bruna lastbilarna och försöker leverera all världens prylar folk klickar hem.
Då blir det beordrad övertid. Eller fusk. Problemet skjuts på morgondagen utan att statistiken påverkas negativt.
Och då börjar slavdrivarcirkusen om. De som sorterar paketen är inte klara när chaufförerna kommer då arbetsbördan är för stor även där. Chaufförerna kommer i väg sent.
Morgonmöte där man påminner (läs: skäller) om hur viktigt det är att skynda sig, en påminnelse (läs: hot) om uppsägning vid underprestation. Lunchen uteblir och övertid hägrar.
Ackordssystem utan ersättning
Fyra minuter per leverans är försvinnande kort tid. Många tummar på trafikregler för att försöka vinna lite tid. Och på det förväntas de ljuga, något som i sig är otroligt påfrestande.
Det är ingen tillfällighet att sjukskrivningarna är många, sett till antal chaufförer.
Kraven som ställs är uppenbart orimliga. Ingen hinner leverera alla paket ens om man skulle vilja.
Dessutom är det anmärkningsvärt att cheferna på UPS skapat någon form av ackordssystem utan att erbjuda ersättning, vilket är själva förutsättningen för att få kräva ett specifikt tempo.
Moroten är inte, som i ett ackordssystem, lite mer pengar utan att få komma tillbaka nästa dag. Ovärdigt.
Stress blir fara för alla
Men den som är ute i trafiken bör rimligtvis inte stressa, det är en fara både för personen själv och för oss andra varför detta inte är praxis i branschen.
UPS lösning på detta är alltså att tvinga anställda till långa dagar och att arbeta under konstant stress. Något som är direkt skadligt.
Udden bör alltså riktas mot dem som sätter i system att pressa människor till sitt allra yttersta för att tjäna pengar.
Mot dem som uppmuntrar till det som krävs: sjuklig stress och klåperi.
Tänk på det nästa gång du får vänta längre än du skulle vilja.