I rostiga bilar med dåliga däck förväntas en UPS-förare hinna över 100 stopp varje dag. För att hinna beordras de att fuska och säga att de varit hos kunder de aldrig ens besökt.

Metoden bekräftas av skriftligt material som Arbetet tagit del av och fungerar på följande sätt:

När en förare inte hinner leverera ett paket ska de inte registrera det i systemet som hann inte. I stället ska chauffören välja alternativet kunden ej hemma eller misslyckat försök till leverans.

Paket som inte delas ut åker i stället tillbaka till centret, eller droppas av vid ett postombud – en ”access point” på UPS-språk.

Har inte försökt komma fram

Att säga som det är, att man som chaufför är helt överbelastad, accepteras inte eftersom det skulle ledas till dålig statistik.

–  Jag vet en chaufför som nyligen gjorde så med 40 paket. Inte ett enda försök hade gjorts att nå kunderna. Allt för att snygga till siffrorna, säger Nuno Blomqvist, chaufför på UPS i Västerås.

Nuno Blomqvist, chaufför på UPS i Västerås levererar ett paket.

Samtidigt vittnar UPS-anställda om en mycket pressad arbetsmiljö. Under en dag ska en förare hinna uppemot 100 stopp. Så många som 250 paket ska lämnas av bilen.

Det innebär att varje stopp kan ta lite drygt fyra minuter. På den tiden ska chauffören hinna köra till adressen, parkera bilen, lasta av paketet och möta upp kunden. Då finns ingen tid för varken rast eller lunch.

Dålig säkerhet

Därtill är säkerheten i bilarna under alla kritik, anser förarna. Chauffören Walter Sandberg har rödflaggat fordon med blankslitna däck och rostiga bumpers. När han vägrat köra dem har hans chef i stället gett dem till andra förare.

– Folk ger sig ut tokstressade i osäkra bilar. UPS snackar mycket om säkerhet, men det är ett spel för gallerierna, säger han.

UPS-chauffören Walter Sandberg.

Enligt uppgifter till Arbetet har fusket med paketleveranserna förekommit på flera håll i landet. Däribland Västerås, Jönköping och Stockholm.

I ena allmän kommentar svarar UPS att företaget arbetar tätt med fackförbunden och att man alltid prioriterar säkerheten. På frågor om fusket svarar Andrew Hansen, kommunikationschefen för Europa, Mellanöstern och Afrika, att man förväntar sig att paket levereras i enlighet med avtal.

”Självklart förväntar vi oss att våra anställda leverera paket i enlighet med sändarens och mottagarens instruktioner. Det innefattar ibland att man lämnar dem på en säker plats, så som en UPS access point”, skriver han i ett mejl.