Lokföraren Johan Puka om vilda strejken: Gör det för säkerheten på pendeltågen
Johan Puka har kört pendeltåg sedan 2006. Men på onsdagen går inga tåg med honom i hytten, han strejkar. Ett beslut som bottnar i oro för att bli ensam med resenärerna i farliga lägen.
Det är tredje och sista dagen av vild strejk bland lokförarna på pendeln i Stockholm.
Johan Puka sitter med sina kollegor utanför Centralstationen, där de samlats sedan strejkens start i måndags. De har lagt ned arbetet i protest mot att arbetsgivaren MTR och Region Stockholm har tagit beslut om att ta bort tågvärdarna ombord på pendeltågen.
Men varför är den frågan så viktig att han är beredd att gå ut i strejk utan fackets stöd, mista lön och riskera skadestånd?
Johan Puka svarar att det handlar om resenärernas säkerhet och om att, som lokförare, bli ensam ansvarig när något händer längs spåret. Enligt den nya modell som MTR börjat införa finns ingen annan personal än lokföraren ombord.
När tåget till exempel måste stanna för att en kontaktledning rivits ned blir lokföraren ensam ansvarig för upp till 1 800 resenärers säkerhet, säger Johan Puka.
”Förenat med livsfara”
– Ligger kontaktledningen mot vagnskorgen kan hela det yttre höljet på tåget vara strömförande och 16 000 volt är ju förenat med livsfara.
Om ett sådant stopp sker mellan två stationer ska lokföraren hantera situationen i kontakt med bland andra tågklarerare och driftcentral. Under tiden har tågvärden hittills kunnat prata med resenärerna, se till att alla får information och förstår allvaret.
Johan Puka säger att risken om man inte hinner informera ordentligt är att någon använder nödöppnare och kliver ut. Även om det är stopp av andra skäl än en nedriven kontaktledning kan det vara farligt – om man till exempel hamnar i ett spårområde.
Han lyfter också tågvärdarnas betydelse vid påkörningar.
– Ingen vet innan man har varit med om en sådan grej vad chocken gör med en. Där har tågvärdarna kunnat ta väldigt stort ansvar för att informera resenärer och vara stöd för den som kört.
”Kan larma om våld”
Vid större stopp på grund av till exempel elfel kan hela tåg behöva evakueras mellan stationer.
– Då ska du göra din röst hörd så att alla har koll på att vi ska gå ut åt höger och att ingen får gå åt vänster till exempel. Det är ett stort arbete. Det är inte lätt när man är två och definitivt inte lättare ensam.
Vidare har tågvärdarna haft möjlighet att hålla uppsikt på till exempel våldsamma situationer när tågen är i rullning.
– De kan larma så det kanske kan vara väktare på plats på nästa station – i stället för att jag först där märker att det är fullt slagsmål.
Inte orolig för skadestånd
MTR uppger i handlingar till Arbetsmiljöverket rörande ensamarbete på pendeln att riskbedömningar är gjorda inför förändringen och att de har lett till bland annat personlarm till förarna, samt en möjlighet att tillkalla ett mobilt team när stöd behövs.
Men lokförarna är alltså inte nöjda med åtgärderna, utan så pass missnöjda att de gått ut i vild strejk samtidigt som Seko förhandlar om nytt kollektivavtal där frågan finns med på bordet. Johan Puka hoppas att deras strejk gör att frågan hamnar högre upp på agendan i förhandlingarna.
På tisdagen stämde Tågföretagen de strejkande för olovlig stridsåtgärd. Johan Puka, som inte skulle jobbat i måndags och därför inte var i strejk då, finns inte med bland de 73 namngivna förarna i stämningen. Men han räknar med att han och fler kommer att läggas till.
Han är inte orolig för Tågföretagens skadeståndskrav på 6 000 kronor per person. Enligt de strejkandes egna uppgifter har man samlat in runt 1,5 miljoner kronor i strejkkassa under veckan, skänkta pengar som främst ska gå till att betala just eventuella skadestånd.
Men är du rädd för andra konsekvenser, som att förlora jobbet?
– Jag hoppas att det inte går att missförstå att vi gör det här för att vi sätter säkerheten främst och det borde man inte bli straffad för.