Den 30 april går kollektivavtalet för spårtrafiken ut.

Seko förhandlar som bäst med Tågföretagen, en arbetsgivarorganisation som ingår i Almega, om ett nytt avtal.

Men förhandlingarna färgas av strejken bland lokförarna på pendeltågen i Stockholmsområdet, enligt Tågföretagens förbundsdirektör Pierre Sandberg, som talar med Arbetet i en paus i förhandlingarna.

– Stämningen i förhandlingsrummet präglas av den samtidigt pågående vilda strejken. Den vilda, olagliga strejken är ytterst allvarlig. Och jag tror inte att den hjälper facket i förhandlingarna, säger Pierre Sandberg.

”Seko saknar kontroll”

Seko har tagit avstånd från strejken. Men på frågan om Sekos trovärdighet ändå påverkas av att medlemmarna gått i vild strejk svarar Pierre Sandberg:

– Ja. Tyvärr. För det är så pass många som deltar. I dag, tisdag, är drygt 80 procent av tågen inställda.

– Och Seko har väldigt hög organisationsgrad bland lokförarna på pendeltågen. Så vilken slutsats drar vi på arbetsgivarsidan? Att Seko saknar kontroll över sina medlemmar. Det gör att Sekos trovärdighet tyvärr faller.

”Hindrar Sekos plan”

I förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för branschen kräver Seko ett förbud mot ensamarbete på tåg. Ett krav som bottnar i Sekos strävan att behålla tågvärdarna på pendeltågen i Stockholm.

När kollektivavtalet löper ut den 30 april skulle Seko kunna varsla om stridsåtgärder för det här kravet, och gå ut i strejk helt lagligt.

Men nu när lokförarna på pendeltågen gått ut i vild strejk skulle ett sådant varsel bara ses som en förlängning av den olovliga stridsåtgärden, anser Pierre Sandberg.

– Om Seko hade en plan för att driva det här kravet –  först vid förhandlingsbordet, sedan via varsel om konflikt och medling – så har den planen försvårats av de olovliga stridsåtgärderna, säger Pierre Sandberg.

– Den vilda strejken stör nog Seko lika mycket som oss. Den har väsentligt försvårat Sekos avtalsrörelse.

Tågföretagen säger bestämt nej till ett förbud mot ensamarbete i kollektivavtalet för branschen. Precis som andra verksamheter ska tågen bemannas utifrån vad som är lämpligt ur säkerhetsperspektiv, för arbetsmiljön och för driften – inte utifrån regler i ett kollektivavtal, säger Pierre Sandberg.

Thomas Gorin Weijmer, ansvarig för Seko:s spårtrafikavtal, har avböjt att kommentera.

Innehåll från Spotify

Genom att klicka på knappen godkänner du Spotifys dataskydsspolicy.