Skyddsombudet på MTR Mälartåg: Förstår att tågvärdar säger upp sig
Inställda tåg, personalbrist och ständiga ändringar i schemat. När Petra Israelsson började sitt nya jobb som tågvärd på MTR Mälartåg visste hon inte vilket kaos hon skulle hamna i.
– Jag förstår att många av mina kollegor har sagt upp sig. Man kan inte kräva hur mycket som helst av sina anställda, det finns gränser.
I dag när vi träffar Petra Israelsson är tåget hon ska tjänstgöra vid i tid. Det är hyfsat städat och hon kan möta resenärerna med ett leende och lite småprat.
Så har det inte alltid sett ut.
Petra Israelsson hade jobbat länge som hotellportier när hon sadlade om till tågvärd. Tänkte att det var ett rörligt jobb med många sociala kontakter.
Inte anade hon konsekvenserna av att jobba i en bransch så präglad av avreglering, privatisering och konkurrens.
”Började strula direkt”
Just när hon började hade MTR vunnit Mälardalstrafiks upphandling. Företaget gick ut hårt och lovade 30 procent fler avgångar.
– Det började strula direkt, de fick svårt att rekrytera och fick inte med personal från SJ som de kanske kalkylerat med.
Schemat havererade och personal kastades runt på tider hit och dit.
– Det var väl det som var värst, att de inte tog hänsyn till att man hade ett liv.
Möttes av irriterade resenärer
Petra Israelsson tror att MTR inte hade erfarenhet nog att driva fjärrtrafik. Logistiken fungerade dåligt.
– Man kunde få ett kort pass lång ifrån hemmastationen, så halva arbetsdagen gick till att åka tåg dit och tillbaka utan att vara i tjänst. Det gällde även lokförarna.
Ofta började hon sin arbetsdag med att ta ett djupt andetag. Möttes av ostädade golv, avstängda toaletter, irriterade resenärer som fått vänta på inställda tåg utan information.
– Det som hände för min personliga del var att jag snabbt blev facklig medveten, tänkte att vi kan inte ha det så här.
– Så vi bildade klubb.
Många tvister på kort tid
Det blev många tvister på kort tid. MTR hade brutit mot kollektivavtalet, mot förtroendemanna-lagen, medbestämmandelagen, semesterlagen, arbetstidslagen och hade förhandlingsvägrat.
Många kompromisser senare hade de fått till samverkan. Facket får vara med när schemat läggs och ändras. Trafiken har reducerats. Det är färre avgångar i tidtabellen men fler tåg som faktiskt avgår.
– Samverkan fungerar så där, men det går åt rätt håll.
Tåget bromsar in och dörrarna öppnas. Resenärer skyndar på och nickar bekant. Hon känner igen många av dem.
– De vana pendlarna vet ju hur det här skötts och hur personalen har kämpat. De är väldigt måna om oss och frågar om schemana blivit bättre. Och äntligen kanske jag kan svara ja på den frågan.