Taxiunionen Nooshi Dadgostar

Det är måndagskväll i ett kyligt Husby i nordvästra Stockholm. I en möteslokal sitter ett 70-tal stridslystna taxiförare och grupparbetar.

”Stäm Uber och Bolt”, föreslår en.

”Kräv ett fast pris”, säger en annan.

Arbetet har tidigare berättat om organisationen Taxiunionens uppmärksammande demonstrationer mot appföretag som Uber och Bolt i början av året.

Kräver lägre avgift

Sammanslutningen av förare som kör för de olika appföretagen menar att ersättningen från företagen inte går att leva på. De kräver bland annat att apparna ska höja priset för sina resor och sänka avgiften de tar från det förarna tjänar in, från 25 procent till 15 procent.

Men trots demonstrationer och en dygnslång strejk då medlemmarna vägrade ta några körningar, har de hittills fått kalla handen. Företagen tänker inte ändra sina villkor.

Under mötet i Husby diskuteras det hur man ska gå vidare.

”Tvungna att köra”

– Det är inte värdigt, säger taxiföraren Simak Shadroo.

Taxiunionen
Simak Shadroo har rest från Göteborg för att delta i mötet.

Han har rest från Göteborg för att delta mötet och berättar om hur de senaste månaderna blivit allt värre för den som försöker försörja sig genom något av taxiapparna.

– De har sänkt sina priser med 20 procent de senaste två månaderna. Och när allt annat gått upp i pris fungerar inte ekvationen.

Simak Shadroo berättar om hur många, precis som han själv, gjort investeringar i bilar och sitter fast i avtal.

– Vi är tvungna att köra, även om vi är förbannande. Innan sänkningen och inflationen gick det någorlunda okej. Men nu lever man på gränsen.

Han själv kör taxi ungefär 10-12 timmar varje vardag. Men han berättar att vissa kör 20 timmar under ett dygn, trots att det inte är lagligt.

– Det sätter sig på psyket när man jobbar. Många gånger får man känslan av att en körning inte är värd något alls. Efter en körning kan du knappt köpa en kopp kaffe för det du tjänat in.

Tiotimmarsdagar

Cathrine Lind håller med. Hon kör ungefär tio timmar om dagen, fem dagar i veckan och fick den här månaden ut 14 000 kronor efter skatt.

– Skulle jag vara singel skulle det här vara riktigt tufft. När jag började för fem år sedan gick det runt. Nu går det absolut inte runt.

Taxiunionen
”Det funkar inte”, säger taxiföraren Cathrine Lind.

Hon menar att appföretagen trycker in för många förare och åkare i branschen, trots att den redan är mättad.

– Antalet resor går ju inte upp. De vill ha in så många resor som möjligt för att deras riskkapitalister vill se en ökning. Och då sänker de priserna helt enkelt.

EU ska rösta

Mötet fick också besök från högsta politiska håll, Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar, som bland annat lyfte det så kallade plattformsdirektivet som EU-parlamentet ska rösta om i februari.

Taxiunionen Nooshi Dadgostar
Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar skakar hand med Taxiunionens ordförande Omid Sakhdari. I bakgrunden syns den franska EU-parlamentarikern Leïla Chaibi som driver frågan om reglering av app-företagen i EU.

Syftet är att fler som jobbar via appar ska definieras som anställda i stället för egenföretagare och därför få ta del av de skyddsnät som anställda har.

– Nu ligger det i händerna på den svenska regeringen som är ordförande för EU. Det kommer en omröstning om plattformsdirektivet i februari och nu är det arbetsmarknadsminister Johan Pehrsons (L) uppdrag att se till att människor inte utnyttjas i Sverige på det sätt de gör av Uber och Bolt, säger hon.

Varför är du här i dag?

– Vi har fått stora appföretag som utnyttjar miljontals europeer. Som ger människor väldigt låga löner för sådant de ska ha högre löner för. Och som inte tar det arbetsgivaransvar som vi jobbat i decennier för i Sverige.

Taxiunionen
Taxiunionens kommunikationsansvarige, John van Dinther, visar med hjälp av räkneexempel hur mycket svårare det är att dra in 15 000 kronor i dag jämfört med 2017.