Personal på SJ får jobba övertid för att jultrafiken ska rulla
Personalen behöver jobba övertid för att klara jultrafiken. Läget är fortfarande ansträngt på SJ och oförutsedda händelser kan ställa till det för resenärer och personal, varnar huvudskyddsombudet.
Lokförarbrist, schemastrul och inställda avgångar. Det senaste året har inte varit något vidare för SJ.
Är det risk för samma situation i år?
”Det hoppas vi inte, men vi, liksom stora delar av samhället, har ovanligt höga sjukskrivningstal just nu. Vi jobbar intensivt med att fylla vakanser under julen för att inte riskera några resor för våra kunder. Det gör vi med hjälp av övertid och timanställda”, skriver SJ:s presschef Tobbe Lundell till Arbetet.
”Borde ha större marginaler”
Huvudskyddsombudet Olle Blomberg säger att företaget har haft bättre framförhållning i år.
– Men man borde generellt planera för lite högre reservhållning bland personalen, lite större marginaler, säger han.
Han säger att SJ har försökt få folk att jobba extra i jul och erbjudit extra betalt för det.
I slutet av förra året var det stökigt också på grund av att SJ hade infört ett nytt planeringssystem som skapade stora problem både i trafiken och för anställda.
Brist på lokförare
Finns det oro för att det ska bli pressat över jul i år också eller är det ett bättre läge i grunden nu?
– Det är absolut ett bättre läge. Men vi lever med det som varit och har inte kommit tillbaka till något normalläge, säger Olle Blomberg.
Under året som gått har också lokförarbrist lett till att trafiken reducerats och så sent som i oktober skrev Arbetet om fortsatt schemakrångel.
Olle Blomberg säger att det nu finns ett pågående arbete med att komma till rätta med problemen, även om man skulle önska att det gick snabbare.
– Det syns i arbetsmiljöenkäterna med personalen att vi inte mår bra. Men nu när det faktiskt syns lyssnar man på ett annat sätt än man gjorde när vi sa att vi var rädda att hamna här.
Oro för Trafikverket
Lokförarbristen försöker SJ nu råda bot på med utbildningssatsningar, men det tar tid och enligt Tobbe Lundell räknar man med att vara fullt bemannade igen först någon gång under 2024.
Ett extra orosmoment inför jultrafiken är att Trafikverket förra helgen bytte system för att planera tågtrafiken.
Tobbe Lundell uppger att det är många utmaningar med skiftet till ett nytt system som gör läget väldigt ansträngt för personalen på bland annat IT-funktionen hos SJ, även om det än så länge inte påverkat tågtrafiken i någon större utsträckning.
Olle Blomberg menar att det man kan ha anledning att vara orolig för inför jultrafiken är hur Trafikverket i det här läget klarar oförutsedda händelser, till exempel om väder påverkar trafiken och man måste planera om.