Den senaste tiden har det rapporterats om att SJ ställer in många avgångar. Det beror på att man infört ett nytt planeringssystem som inte funkat som det ska.

Men det är inte bara resenärerna som drabbas. Även för många SJ-anställda är situationen kaotisk.

– Jag har i dag skrivit under mitt uppsägningspapper. Jag känner att det är för mycket. Ett jobb ska inte påverka ens privatliv så negativt, det blir för jobbigt. Tyvärr, för jag älskar jobbet ombord. Men det funkar inte mer.

Det är en mycket uppgiven SJ-anställd som berättar om det kaos som uppstått i schemaläggningen sedan SJ börjat använda ett nytt planeringssystem.

Och han är inte ensam om att ha fått nog.

Många säger upp sig

En annan anställd som Arbetet talat med sa upp sig nyligen. Ytterligare en väntar på decemberschemat för att se om det blir bättre innan hon bestämmer sig om hon ska vara kvar.

– Om schemana ska se ut så här kommer jag ha gått in i väggen innan årsskiftet. Man är så utmattad och då är det inte kul längre att gå till jobbet. Och man kan inte göra sitt jobb bra heller, säger hon.

Men det är inte bara på deras arbetsplats, i norra Sverige, som folk säger folk upp sig. 

– Jag pratade med en anställd på ett annat ställe, när jag hade rast där. Hon berättade att det var minst 14 som sagt upp sig där. När jag frågade om det berodde på allt strul svarade hon, ja, det funkar inte att jobba så här säger en tågvärd.

Han berättar att han vid ett tillfälle blivit schemalagd som förare, trots att han inte har en sådan utbildning. När han ringde till personalledningen kunde de inte hitta honom alls i systemet eller vilket tåg han skulle jobba på.

Dessutom har han vid flera tillfällen fått orimligt långa uppehåll, på 15 timmar, långt från hemorten.

Hotellbokningar försvinner

Även hotellbokningar försvinner ur systemet så personalen får ägna mycket tid åt att fixa boende vid så kallade överliggningar.

– De har inrättat en hotellakut som man kan ringa till. Men de har bara telefontid till klockan fyra på eftermiddagen. Ofta början man jobba mycket senare än så.

Droppen för honom var när han fick två mardrömspass på varandra. Han började klockan åtta på kvällen på en tur som slutade strax före midnatt. Sedan tre timmars vila innan han skulle jobba igen på tåget tillbaka som var framme vid åtta på morgonen.

– Sedan skulle jag göra samma pass igen den kvällen. Jag tror jag sov en och en halvtimme på de 48 timmarna. Då kände jag att det här funkar inte. Det går inte.

Även en av hans kollegor har fått samma pass, hon som också sagt upp sig. Vad hon ska göra nu vet hon inte.

– Det skiter jag i. Jag orkar inte mer, jag vill ha ett liv.

Hon berättar att hon har en hobby som hon brukar ägna mycket av sin fritid åt. Med den nya schemaläggningen funkar det inte.

– Jag började blöda näsblod konstant på grund av stress, jag hade hjärtklappning. Om jag inte ens kan ägna mig åt min hobby som jag har hållit på med sedan jag var tre år då går det inte längre, säger hon med en djup suck.

SJ: Det är inte klokt

Det nya planeringsverktyget sjösattes den 1 november. Nu försöker SJ fixa till problemen vilket har medfört att schemat för december har blivit försenat.

– Vi har jättestora problem och det är helt rätt att vi har fått ut schematurer som är helt orimliga. Det är verkligen ett dåligt läge, det är jag den förste att både erkänna och beklaga, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.

Hur kunde det bli så här?
– Det svaret skulle jag också vilja ha. Systemet har en del buggar som vi rättar till efterhand. Men det är inte det som är problemet, det är att vi inte är tillräckligt intrimmade själva för att mata in rätt parametrar i ena änden för att få ut rätt resultat i andra änden.

Hur är det möjligt att en tågvärd blir schemalagd som förare?
– Det är ju inte klokt. Det är jättemånga fel som kommer ut. Det är för att det är felinmatat från början då vi inte hade full kunskap om vilka parametrar som behövde matas in och på vilket sätt.

Tobbe Lundell säger att han nåtts av rykten om att folk säger upp sig på grund av kaoset, men har inte kunnat få det bekräftat från HR-avdelningen.

– Jag kan förstå att folk känner sig frustrerade och trötta. Att det är orimligt att få sådana här scheman och dessutom inte veta hur länge det ska pågå. Men vi har inte sett någon onormal nivå av uppsägningar eller sjukskrivningar.

Finns det någon prognos för när det kan vara klart?
– Nej, tyvärr inte. För en vecka sedan valde vi att ställa in en del trafik under en tvåveckorsperiod, fram till den 26 november. Om vi klarar att återgå efter det till helt normalt läge, det vågar jag inte säga, men det är en ambition vi har.