Amro Amer hade varit chaufför på företaget i över ett år och var tillsvidareanställd när hans fyraårige son råkade ut för en olycka på förskolan.

– Först var min fru hemma med honom, men hon jobbar på sjukhus och det är inte logiskt att bara hon vabbar. Så jag ringde min teamleader och sa att jag ville ta vab nästa dag, berättar Amro Amer.

Teamleadern sa först att det var okej, men ringde tillbaka på kvällen och meddelade att deras chef sagt att ingen kunde vara frånvarande dagen därpå. Amro Amer skickade då ett sms till chefen, där han förklarade varför han behövde vabba.

Efter fem minuter kom svaret från chefen: ”Ok. Jag säger upp dig från och med i dag. Enligt lag så har du en månad på dig och jobba.”

Fackets uppmaning: Skriv på avtalet

Dagen därpå kontaktade Amro Amer fackförbundet Transport där han är medlem.

– Killen jag pratade med sa att de inte kan säga upp mig på det sättet, och att han skulle prata med chefen och ägaren av företaget. Men efter ett par timmar ringde han tillbaka och sa att han hade ett avtal som var färdigt att signeras, säger Amro Amer.

Avtalet innebar att Amro Amer under uppsägningstiden på en månad blev arbetsbefriad med bibehållen lön. Det stod också att Amro Amer var uppsagd på grund av arbetsbrist.

– Så att jag kunde få a-kassa från dag ett. Men jag vet att jag är bra på mitt jobb, ingen har klagat tidigare. Jag vill inte ha pengar eller stanna hemma och ligga på soffan. Killen på facket pushade mig att skriva på och sa att det var en bra deal eftersom företaget inte har kollektivavtal.

Någon arbetsbrist finns inte på företaget, enligt Amro Amer – efter att han slutade har fyra eller fem nya personer anställts.

– Jag är besviken på både företaget och facket.

Åkeriets VD: Går inte alltid att vabba

VD:n, som inte vill framträda med namn, poängterar att åkeriet är ett litet företag med små vinstmarginaler.

– Innan Amro började jobba här berättade vi att vi är ett litet åkeri där man inte alltid har möjlighet att vabba eller sjukskriva sig, säger VD.

Innan det aktuella tillfället hade Amro Amer, både enligt egen utsago och enligt VD, varit sjukskriven eller vabbat vid sammanlagt fem tillfällen tidigare under året.

– Det fungerar inte, det går inte ihop för åkeriet. Vi driver en verksamhet och måste ha chaufförer som kommer varje dag för att det ska gå runt med kostnader och för att verksamheten ska gå runt. Detta blev droppen, säger VD.

Han tycker att han och Transport gjorde en bra överenskommelse för Amro Amer.

Enligt föräldraledighetslagen är det förbjudet för arbetsgivare att missgynna en arbetstagare på grund av föräldraledighet, vad tänker du om det?

– Självklart, jag står bakom det. Det här handlar inte om det, utan om att vi kom överens om något helt annat vid anställningens början och en summering av händelser tidigare under året. Det finns ömsesidiga skyldigheter i ett samarbete.

Enligt VD erbjöds Amro Amer att jobba kvar på åkeriet. Amro bekräftar detta, men menar att hans situation skulle bli ohållbar.

Anmäler till DO

Johanna Ingemarsson är jurist på antidiskrimineringsbyrån Malmö mot diskriminering, som Amro Amer kontaktade när han inte fick gehör hos Transport.

Byrån har anmält fallet till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som, enligt Johanna Ingemarsson, uttryckt intresse för att driva ärendet.

– Det här är ett tydligt ärende med bra bevisning. Att en man inte kan ta ut vab ger samhällskonsekvenser, säger Johanna Ingemarsson.

Texten är uppdaterad.

Förbjudet missgynna den som vabbar

Vab, vård av barn, är när en medarbetare är hemma från jobbet för att ta hand om ett sjukt barn. Ersättningen som Försäkringskassan betalar ut då kallas tillfällig föräldrapenning.

Enligt föräldraledighetslagen är det förbjudet för en arbetsgivare att missgynna en arbetstagare i samband med föräldraledighet, som vab.