Taskrabbit marknadsför sig med slogans som ”ett enklare vardagsliv för dig”. Appen förmedlar tjänster som flytthjälp, trädgårdsarbete, reparationer, att köa å kundernas vägnar och – inte minst – att montera möbler.

Gigföretaget köptes nämligen 2017 av Ikea. I de länder där Taskrabbit är etablerat, bland annat USA, Storbritannien, Tyskland, Spanien och Portugal, hänvisar Ikea kunder vidare till Taskrabbit från hemsidan och i varuhusen.

De anslutna gigarbetarna, kallade ”taskers”, sätter själva sina priser, men det finns rekommenderade nivåer och arbetare som begär mer än så rödmarkeras på sidan. 

Taskrabbit tar en avgift på 15 procent. Som i andra gigappar finns det en allsmäktig och mystisk, för alla utom företagets ledning och programmerare, algoritm som avgör arbetarnas synlighet på sidan och i appen.

– Hela ens försörjning hänger på algoritmen, men man får aldrig veta när den ändras, säger ”Mark”, som inte vill gå ut med sitt verkliga namn, till Arbetet Global. 

Han bor i USA och utför hantverksjobb som förmedlas via Taskrabbit.

– Man bara märker att det fungerar annorlunda.

”Står i kö åt dig för tio euro”

”Springschasar som… står i kö åt dig för tio euro.” Så skrev tidningen El Diario förra året när Taskrabbit etablerade sig i Spanien. 

Ikeas gigapp ifrågasattes på bekanta grunder: att tjänsten utnyttjar arbetslösa utan andra alternativ och utgör en form av dold anställning utan trygghet. 

– Jag vet inte hur länge jag orkar med det, men jag har inget alternativ, vad ska man göra i Spanien idag? sade en av de anonyma arbetare som El Diario intervjuade.

Kunder som tidningen talat med har å andra sidan klagomål på felmonterade möbler och arbetare som inte varit kvalificerade för de uppgifter de uppgett på sin personliga sida. 

Ikea-skyltar mot en blå himmel.
Ikea slussar kunder till sin gigapp Taskrabbit via webben och varuhus.

Negativa recensioner ett hot

Beroende på vilka kvalifikationer en ”tasker” har kan timlönen bli betydligt bättre än för ett cykelbud. Men just att uppgifterna många gånger är mer avancerade tillför också komplikationer, som man lätt kan konstatera utifrån Taskrabbit-forum på Reddit och Facebook. 

Det kan handla om potentiellt osäkra arbetsuppgifter som att hänga upp tunga apparater. Det är också en sorts uppgifter där det ofta kan uppstå oenighet om vad som avtalats och om kvaliteten på arbetet är tillräcklig eller inte. 

Om det uppstår en konflikt är det upp till kunden och den enskilda arbetaren att lösa.
I sådana fall har kunderna ett trumfkort: möjligheten att lämna recensioner på en arbetares sida. 

”En kund har lagt upp en recension som är fylld med lögner, han påstod att jag kom till deras hem drogpåverkad”, skriver en gigarbetare på Reddit. 

”En kund försöker utpressa mig att komma tillbaka och göra om jobbet på nytt sätt, annars hotar han att lägga upp en negativ recension”, berättar en annan.

Farliga jobb via Ikeas gigapp

För brittiska tidningen The Independent berättar en anonym amerikansk gigjobbare att: 

– Jag fick många gånger förfrågningar som låg på gränsen till olycksrisk, men för att inte försämra min ranking var jag tvungen att acceptera dem. 

Gigföretaget slår ifrån sig anklagelserna.

– Säkerhet och pålitlighet är av största betydelse för Taskrabbit, säger talespersonen Nina Bowens, och påpekar att möjligheten finns att bestrida en negativ recension.

Flera ”taskers” rapporterar dock att de inte fått svar på sådana förfrågningar.

Enligt medieuppgifter ska ett motiv bakom köpet av Taskrabbit ha varit kunna avveckla Ikeas egen monteringsservice, eftersom klagomål och återkrav tar så mycket tid att hantera. 

Det dementeras dock av Ikeas internationella pressavdelning:

”Ikea köpte Taskrabbit för att kunna erbjuda en snabbare och mer flexibel monteringsservice”, skriver företaget.

”Får gå tillbaka till cykelleveranser”

Många menar att det är gigarbetarna som betalar priset för den ”flexibilitet” Ikea vill uppnå. Andra kritiserar hur algoritmen kontrollerar deras jobbchanser.

– De senaste månaderna har har de uppenbarligen flyttat ned de trogna arbetarna och lyft fram nytillkomna som ställer färre krav och har lägre timpeng, säger Mark. 

– Det brukade vara fullt under sommarmånaderna och nu plötsligt ingenting. Jag antar att jag får gå tillbaka till cykelleveranser igen, säger Mark. 

Taskrabbit

Grundades 2008 i amerikanska San Fransisco och köptes 2017 av Ikea.

Förmedlar tjänster i tusentals städer i nio länder, inklusive USA, Storbritannien och Tyskland. Ikea slussar kunder till Taskrabbit via sina webbsajter samt från de fysiska varuhusen.

Har sedan starten förmedlat över nio miljoner uppdrag. Möbelmontering var den populäraste tjänsten under 2021.

Källor: Taskrabbit, Ikea