I fjol meddelade Amazon triumferande att shoppinghelgen som sträcker sig från Black Friday till Cyber Monday var ”vår största hittills”. E-handelsjätten offentliggör inte omsättningen, men det rör sig om mångmiljardbelopp.

I år hoppas företaget på nya rekord. Men parallellt med köpfesten anordnas också samordnade protester mot Amazon i över 25 länder. 

– Det är årets största shoppingdag. Förra året stod Amazon för över en fjärdedel av den totala näthandeln under Black Friday. Det gör att vi kan använda dagen som en hävstång för påtryckningar, säger James Schneider från Make Amazon Pay.

Protester mot Amazon i 25 länder

Make Amazon Pay grundades i fjol och arrangerade sin första globala aktionsdag mot Amazon i anslutning till Black Friday 2020. 

Sedan dess har nätverket vuxit och årets protester kommer enligt James Schneider att bli större. Fackföreningar, rättviserörelser och miljögrupper kommer att strejka, demonstrera och protestera i över 25 länder.     

– I Sydafrika kommer aktivister från ursfolksgruppen khoi san att protestera mot bygget av Amazons nya högkvarter i Kapstaden. I Indien kommer gatuförsäljare från den informella sektorn att protestera i fem städer mot att Amazon hotar deras uppehälle. I Argentina kommer miljöaktivister protestera mot att Amazon tillhandahåller nättjänster till oljeraffinaderier. Och det här händer parallellt med strejker i Tyskland, Italien och Frankrike, säger Schneider.

Det handlar om arbetsvillkoren men också om miljö, skatterättvisa, personlig integritet och monopolfrågor.

James Schneider, Make Amazon Pay

Motståndet mot Amazon splittrat

Globala fackföreningar har länge försökt organisera längs hela värdekedjan för att kunna sätta press på multinationella företag. Make Amazon Pay har en än bredare ambition. 

– Tanken bakom koalitionen är att Amazon både verkar över nationsgränser och inom så många olika delar av den globala ekonomin. Samtidigt är organiseringen mot dem är splittrad utifrån geografi och vilken fråga det handlar om, säger James Schneider.

– Vi försöker sammanföra allt det här. Det handlar om arbetsvillkoren men också om miljö, skatterättvisa, personlig integritet och monopolfrågor.

Nya försäljningsrekord för Amazon

Amazon har gång på gång slagit vinstrekord under pandemin. Under tredje kvartalet 2021 sålde företaget för 111 miljarder dollar. Det var en ökning med 15 procent jämfört med samma period året innan och en summa som motsvarar en knapp femtedel av Sveriges bruttonationalprodukt.

Går det över huvud taget att rubba en sådan gigant?

– Jag tror absolut att det funkar, säger  James Schneider.

– Vi har sett hur Amazons PR-team svarar. I fjol var de avfärdande och aggressiva. I år säger de ”vi är egentligen snälla, vi försöker verkligen”. Jag tror att det faktum att våra aktioner blir större varje gång kommer att få genomslag.

Amazon: ”Tar vår roll på största allvar”

I ett uttalande som citeras av amerikanska medier kommenterar Amazon den globala aktionsdagen:

”De här grupperna representerar en mängd olika intressen, och även om vi inte är perfekta på något område så kan du, om du tittar objektivt, se vad Amazon gör inom vart och ett av dessa områden och se att vi tar vår roll och vår inverkan på största allvar.”   

Make Amazon Pay

Bildades 2020 av det globala facket UNI och rättviserörelsen Progressive International. 

Sedan dess har en rad fackliga organisationer anslutit sig, däribland de globala facken BWI, EI, IFJ, IndustriAll och ITF.

Grupper som Algorithm Watch, Greenpeace och Oxfam finns också bland de runt 70 medlemmarna.

Koalitionen kräver bland annat att Amazon ska förbättra villkoren för sina anställda, garantera fackliga rättigheter i leverantörskedjorna, bli klimatneutralt till 2030, garantera användare rätt till sin egen data samt betala skatt.