Tufft fackarbete för cykelbud på gig-företag utan kollektivavtal
Cykelbudet Anton Hultberg har försökt jobba fackligt i fem år på ett företag utan kollektivavtal. Han har kämpat för lunchraster, arbetskläder och säkerheten. Ständigt i motvind.
I slutet av februari i år stod det klart att Foodora och Transport tecknar det första kollektivavtalet i Sverige mellan fack och ett så kallat plattformsföretag.
Men det finns fortfarande en lång rad liknande företag som saknar kollektivavtal.
Anton Hultberg jobbar i samma bransch som Foodora. Han är cykelbud på företaget Move by bike och aktiv inom Transport och har länge arbetat för facklig organisering.
Arbetsförhållandena på Move by bike har varit svåra.
Det har rapporterats om batteribränder, bromsar på cyklar som inte fungerat som har lett till trafikolyckor och en timlön som är lägre än vad Transports kollektivavtal säger.
Move by bike ser sig som ett grönt åkeri, man utför leveranser och transporter i flera svenska städer med stora lådcyklar med en elmotor. Arbetet är tungt.
Lådcyklarna kan ta last på upp mot 300 kilo, ofta fraktar man batterier åt Vois och Tiers elsparkcyklar.
– Jag är en av få som vågat klaga i och med att jag varit fackligt aktiv, säger Anton Hultberg.
Han har arbetat på Move by bike sedan 2016 och är en av få med en tillsvidareanställning.
Många av hans kollegor kommer från Bangladesh och Pakistan och är i en annan beroendeställning till sin arbetsgivare än Anton Hultberg.
– Det har präglat vårt fackliga arbete ganska mycket, säger han.
För Anton Hultbergs kollegor från de här länderna har det varit viktigt att kunna visa att de arbetar på ett företag med kollektivavtal eller åtminstone att de har kollektivavtalsmässig lön. Bara då har det varit möjligt för dem att få sitt arbetstillstånd beviljat i Sverige.
Anton Hultberg har gått fackliga utbildningar via Transport, och han har haft en löpande kontakt med Transports ombudsmän.
Anton Hultberg har länge drivit på för kollektivavtal, en process som han upplevde förhalades av arbetsgivaren.
Han valde att i stället lägga mer fokus på att förbättra arbetsmiljön på jobbet med stöd av arbetsmiljölagen.
– Genom att pressa på med det så tänkte jag att man kunde visa för de anställda och de fackligt aktiva att facket driver frågor och visa för att arbetsgivarna att vi inte tar någon skit, berättar han.
Han har drivit på för grundläggande saker som att buden skulle kunna få lunchrast, arbetskläder och inte behöva använda sina privata mobiltelefoner för att utföra arbetet.
Anton Hultberg uppmanade också sina kollegor att rapportera fel och brister som trasiga delar på cykeln.
– På en normal arbetsplats så kan man ju anmäla det till arbetsgivaren. Då är det ju någon överordnad som tar hand om det och ser till så att det kommer in till Arbetsmiljöverket.
– Vi hittade ju en hel hög med sådana som inte var rapporterade. Så även om vi anmälde saker så hände det ingenting.
Det fick honom att välja en annan strategi. I samband med en incident när några cykelbatterier börjat brinna i Move by bikes lokal i ett bostadshus på Södermalm i Stockholm valde Anton Hultberg att tipsa tidningen ETC.
– Jag tänkte att allmänintresset är stort om det brinner och sprids giftig gas i ett bostadsområde. Och då kunde jag också passa på att berätta för att medierna om våra förhållanden, säger Anton Hultberg.
Först då, i ljuset av den mediala uppmärksamheten, började saker hända upplevde han.
I samma veva lämnade Anton Hultberg också vidare ärenden om arbetsmiljöproblem till Arbetsmiljöverket
– Då hände det plötsligt något. Företaget köpte in mobiltelefoner och arbetskläder till oss. Det var ett antal saker som jag anmärkt på som blev bättre efter att vi varit i tidningen.
Lisette Hallström är VD på Move by bike. Hon säger att man har velat avvakta Transports kollektivavtal med Foodora innan man förhandlar fram ett avtal med facket.
– Transport har inget kollektivavtal för transport med icke motordrivna fordon. Det finns inget avtal för oss att direktansluta till, säger Lisette Hallström.
Move by bike menar att Transport och Foodoras avtal inte går att applicera på deras verksamhet, då avtalet gäller cykellogistik för mat.
– Det pågår en dialog mellan oss och Transport. Det är klart att vi hoppas sätta något vettig för båda parter, säger Lisette Hallström.
Efter fem år på Move by bike så slutar nu Anton Hultberg på grund av arbetsbrist.
I pandemins spår har blir det inte lika mycket bud som ska fraktas till olika kontor och arbetsplatser.