Historien om de anställda på Sheraton Grand Conakry i Guinea innehåller många aktörer.

Hotellet är finansierat av International Finance Corporation, en systerorganisation till Världsbanken, och den nederländska investeringsbanken FMO.

Det ägs i sin tur av Topaz Group, ett multinationellt företag med olika intressen inklusive gruvor i Guinea.

Marriott, världens största hotellkedja, är via sitt märke operatör för hotellet och ansvarig för hotellets ledning.

Förra året röstade anställda på Sheraton Grand Conakry för att bilda en fackförening. Tillsammans ville de driva på för högre löner, bättre arbetsvillkor och sjukvårdsförsäkring. Men fackklubben möttes av motstånd uppger anställda.

De fackliga ledarna, Amadou Diallo och Alhassane Diallo, avskedades i oktober i fjol. Dessförinnan hade en annan anställd avskedats på felaktiga grunder, enligt dem själva och det globala hotell- och livsmedelsfacket IUF som stöttar personalen på hotellet.

– Hittills har Marriott vägrat att engagera sig ​​vare sig i kampen i Conakry eller på global nivå, säger Jeffrey Boyd som är kampanj och pressansvarig på IUF.

Han berättar att IUF:s generalsekreterare har begärt ett möte med Marriotts vd flera gånger, men inte fått möjlighet att ta upp fallet i Guinea. Däremot har organisationen haft många samtal med International Finance Corporation.

– Men trots mycket dialog med dem och ett konsultföretag som heter Ergon, som undersökte problemen i Conakry, har vi inte löst frågan om uppsägningarna av de två fackliga ledarna.

Det globala hotell- och livsmedelsfacket har nu vänt sig till FN:s arbetsmarknadsorgan ILO.

– Vi har lämnat in klagomål till ILO eftersom Guineas regering inte lever upp till de ILO-konventioner som landet har ratificerat gällande föreningsfrihet, rätten att förhandla kollektivt och skydd för arbetarnas hälsa och säkerhet, säger Jeffrey Boyd.

Anställda på Sheraton Grand Conakry uppmanar den lokala Marriottledningen att återanställa de fackliga ledarna.

Marriott uppger att IUF:s uppgifter inte stämmer och att hotelledningen har haft flera möten både med fackliga- och regeringsrepresentanter för att diskutera konflikten.

I ett mejl till Arbetet Global skriver företaget att man stöttar facklig organisering liksom möjligheten att förhandla om kollektivavtal.

– Hotelledningen tog hjälp av externa advokater under hela utredningen och efterföljande uppsägningsprocess för att säkerställa att allt stämde överens med både företagspolicy och lokala lagar. Hotellet har fortsatt flera fackliga medlemmar bland personalen. Marriott har åtagit sig att vara en säker och respektfull arbetsplats för alla anställda, skriver ”en internationell talesperson” för Marriott.