Nobina har tagit fram ett plexiglasskydd som ska hindra bussförarna från att smittas av coronaviruset och därmed kunna öppna framdörrarna. Skyddet är detsamma som ska användas på ett par av Nobinas bussar i Uppland.

Kommunals skyddsombud i Norrtälje lade tidigare tre 6:6a-anmälningar som handlade om att smittskyddet inte är ordentligt prövat och att plexiglaset påverkar körsäkerheten negativt.

Kommunal tyckte inte att arbetsgivarens svar var tillräckliga och skickade ärendet vidare till Arbetsmiljöverket. Om Nobina ändå skulle öppna dörrarna övervägde Kommunal att lägga ett skyddsstopp. 

Arbetsmiljöverket hävde stoppet och under söndagen rullade alltså vissa bussar med öppna framdörrar. 

Ulf Wallin är facklig samordnare på Nobina i Norrtälje. Han är inte nöjd med processen. 

– Arbetsmiljöverket hävde stoppet för att de anser att det inte är fara för liv och hälsa. Det har jag svårt att förstå när Tegnell står i tv och pratar om hur många som har dött i covid-19 den senaste veckan. 

Han menar att arbetsgivaren gör skillnad på anställda. 

– Gruppcheferna till exempel jobbar ju hemifrån halva veckan på grund av pandemin, men vi förare ska exponeras. 

Nobina menar ju att barriärskyddet skyddar er förare från smitta.
– Det gör den ju så länge ingen kommer in, men mina kolleger som ska lösa av mig kommer ju in samma väg som passagerarna. Vad är det som säger att de inte blir kontaminerade på vägen? Så länge inte saker och ting är utredda så måste vi tro det värsta för våra kollegers skull, säger Ulf Wallin. 

Nobinas kommunikationschef David Erixon säger att samverkan skett hela vägen. 

– Det har pågått under lång tid. Vi har tagit fram riskanalyser och planer kring hur man hanterar de risker som kan uppkomma tillsammans med skyddsombuden och vi har kört med skydden i olika trafikmiljöer med stängda dörrar för att testa konstruktionen, säger han.

Artikeln är tidigare publicerad i Kommunalarbetaren som tillsammans med Arbetet och fem andra tidningar ingår i LO Mediehus.