I torsdags informerades Pågatågs personal om att tågtrafiken växlas upp från och med årsskiftet. 

Arbetsgivaren och operatören Arriva förväntade sig att den skulle fortsatt vara reducerad. Nu blir trafiken alltså tätare men återgår inte helt till det normala, enligt företaget. 

Skånetrafiken har en lite annan syn på saken. Men mer om det lite längre ned.

Att trafiken växlar upp betyder att behovet att dra ned på personalens arbetstid kan påverkas:

– Det som händer nu är att vår trafikplanering ska göra sina planer och därefter kommer personalplaneringen att sätta scheman. Först då vet vi hur det här påverkar det varsel vi lagt, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva.

– Därför fortsätter vi processen men det är klart att detta är positivt för vår personal.

Det var i somras som Arriva varslade 300 anställda om uppsägning på grund av minskade intäkter. Detta med anledning av det minskade resandet under coronapandemin och att Skånetrafiken glesat ut turtätheten i trafiken på helger och kvällar. 

Nyligen valde arbetsgivaren att istället hyvla tjänster: omvandla heltider till deltider. Så många som 320 anställda, tågförare och kundvärdar, ska få ett erbjudande att gå ned i tid och arbeta 80 procent eller bli uppsagd.

Mikael Plessen, förtroendevald och studieansvarig i Seko klubb Pågatåg, berättar att personal är oroliga, och är kritisk till att Arriva nu även vill byta till branschavtalet och att kollektivavtalet förändras.

– Det innebär grovt försämrade villkor. Vi har haft digitala möten med våra medlemmar. En del har gråtit rakt in i kameran. Jag har också varit ute och jobbat på tågen och folk har varit hängiga och mår dåligt av det här. Det finns ensamstående föräldrar och de som precis köpt hus, som inte kommer få det lätt om de tvingas gå ned i tid.

Arrivas beslut har fått region Skåne att reagera kraftigt. I kollektivtrafiknämnden i torsdags tog Socialdemokraterna upp frågan om att kalla Arrivas ledning till ett möte den 7 oktober. Alliansen motsatte sig. Men eftersom Sverigedemokraterna och Miljöpartiet ställde sig bakom förslaget gick det igenom. 

Andréas Schönström (S), som är andre vice ordförande i nämnden, är kritisk: 

– Jag är jäkligt irriterad och tolkar det som att Arriva passar på att i samband med en pandemi försämra arbetsvillkoren för personal. Och detta trots att Arriva har blivit rikligt kompenserade genom det statliga permitteringsstödet, säger han.

Vad vill ni ha svar på vid mötet?

– Vi har inget enligt avtalet som gör att vi kan komma åt Arriva men vi vill veta varför de gör som de gör. Arriva måste även komma ihåg att det i framtiden blir nya avtalsperioder. Arriva behöver fundera på det, säger Andréas Schönström.

Christer Ekelund på Arrivas presstjänst meddelar att företagens ledning kommer till mötet.

– Vi har ingen dold agenda här, säger han.

Hur mycket tågtrafiken växlar upp vid årsskiftet är lite oklart. Enligt Skånetrafiken har en beställning gjorts om full trafik för 2021 hos Trafikverket, som är den myndighet som planerar tågtrafiken. 

”Men hur trafiken blir i slutändan för 2021 vet vi inte. Frågan bereds internt hos oss på flera håll och kanter och hur det blir i praktiken kan vi inte svara på just nu. Något mer svar än så kan vi tyvärr inte ge. Men förhoppningsvis har vi mer besked om hur trafiken för Pågatågen blir snart”, skriver Joakim Borgudd, kommunikationsansvarig på Skånetrafiken, i ett mejlsvar.

Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och fem andra tidningar ingår i LO Mediehus.