Arbetet Global

Arbetet Global är ett projekt som delfinansieras av Union to Union.

Från Sydney går det numera att boka flyg till destinationen Mystery Flight. Vilken pr-grej!

Bokningstrycket var så hårt att första flygturen sålde slut på tio minuter. Nästa plan lyfter 10 oktober och ger resenären en sju timmar lång flygning i en Boeing 787 innan det landar igen i Sydney. 

Jag saknar att resa. I december i fjol flög jag senast, då till klimatmötet i Madrid. Nu drömmer jag om att få rapportera från utlandet och om att byta höstkyla mot sol. 

Att vara på väg någonstans har jämt varit en drivkraft. Men att vara på väg någonstans innebär också att det finns ett mål med en resa. Upplevelsen att sitta i ett flygplan kan jag vara utan. 

Hur kul är det att sitta trångt och äta plastförpackad mat bredvid en passagerare som ockuperar armstöden? Men det finns tydligen de som till skillnad från mig tycker att ovan nämnda saker är värt att pröjsa tusentals kronor för, inkluderat munskydd. 

De ombord måste ha missat 2019 års modeord flygskam

Linda Flood

Förutom i Australien har flygbolag i Japan och Taiwan börjat sälja flygturer utan resmål.

I en Airbus 380 har 334 passagerare fått spana in moln i 90 minuter efter att ha lyft från Tokyos flygplats Narita. De ombord måste ha missat 2019 års modeord – flygskam. 

Coronapandemin kom som en käftsmäll mot alla som haft klippkort på Arlanda. Himlen blev tyst och tom.

Har vi tur minskar privatflygandet på sikt i strävan om att nå Parisavtalets mål om global uppvärmning. Har vi otur ökar det på grund av ett uppdämt ”behov” som skapats under spridningen av covid-19 och stängda landsgränser. 

Vad miljövänner och klimataktivister i Fridays for Future säger om nöjesflygningarna kan vi ana. Däremot måste det svida lite vid tanken om att det är just flyget som också kommer att bli räddare i nöden nästa år. 

När vaccin ska distribueras på jordklotet väntar en enorm logistisk utmaning. Tåg kan inte ensamt göra jobbet.

Internationella flygbranschorganisationen IATA har räknat ut att det krävs 8 000 jumbojetar av fraktflygsmodell för att leverera en dos vaccin till 7,8 miljarder människor. En siffra som i och för sig inte går att jämföra med det antal flygningar som görs dagligen i normala fall. Men utan jumbojet – inget vaccin.