M/S Birger Jarl, som Sekotidningen tidigare skrivit om ett antal gånger, är återigen i blåsväder. 

Händelsen inträffade efter att besättningen meddelats att Birger Jarl inte fick lämna Stadsgårdskajen, enligt Pekka Piirainen på Transportstyrelsen.

– Hon är omgjord till fritidsbåt, men är över 24 meter och ska därför ha ett fartygscertifikat och är inte undantagen exempelvis bunkerförsäkring. Fartyget hade inget av de dokumenten när vi var ombord med två inspektörer. Kustbevakningen var också med ombord och förklarade att det ligger ett nyttjandeförbud på fartyget, säger han till Sjöfartstidningen.

Efter att ha lämnat kajen den 28 april utan giltiga tillstånd, fortsatte Birger Jarl vidare norrut.

Fartyget, som ägs av tv-profilen och entreprenören Leif-Ivan Karlsson, ska ha lagt till vid Vivstavarv i Timrå, utanför Sundsvall. När fartyget ankom, möttes det av Kustbevakningen och Transportstyrelsen.

Leif-Ivan Karlsson var ombord och ska ha hävdat att han inte längre äger skeppet, rapporterar SVT.

Men det stämmer inte. Enligt sjöfartsregistret ägs det av Rederi Karlsson AB, med Leif-Ivan Karlsson som ende styrelseledamot.

En förundersökning om brott mot fartygssäkerhetslagen är inledd. Befälhavaren riskerar fängelsestraff för brott mot lotsplikten, samt brott mot lag och förordning av fartygscertifikat.

Bakgrunden till händelsen är en långdragen konflikt mellan fartygsägaren, Leif-Ivan Karlsson och Stockholms stad.

Hotell- och restaurangverksamhet har bedrivits ombord Birger jarl de senaste fyra åren. Men har klassats om till ett fritidsmotorskepp.

2018 förbjöds fartyget att ligga kvar i Stadsgårdskajen eftersom det inte fanns något bygglov – vilket krävs för att bedriva hotellverksamhet.

Några månader senare drog Transportstyrelsen in passagerarcertifikatet, då det fanns brister med brandskyddet ombord.

Efter en uppgörelse fick Birger Jarl ligga kvar i kajen till 30 april i år.

Fartygschefen Ulf Larsson ska ta över Birger Jarl från Leif Ivan Karlsson, rapporterar Sjöfartstidningen. Det oklart vad som ska hända med skeppet. Men Ulf Larsson har en idé om det kan användas som fältsjukhus utomlands.

Birger Jarl har inte haft något avtal med Seko sedan fartyget klassades om från passagerarmotorskepp till ett fritidsmotorskepp. När det gjordes gick ansvaret för avtal över till hotell- och restaurangfacket, HRF.

– Så ser överenskommelsen ut när det gäller fartyg som ligger still och bedriver hotell- och restaurangverksamhet, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.

Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och fem andra tidningar ingår i LO Mediehus.