Volvo-anställda lättade över att det inte blev varsel
Coronaviruset slår hårt mot fordonsindustrin. Men efter besked om storpermitteringar på Volvo drar många anställda en lättnadens suck, de får behålla jobbet. Värre är det för branschens underleverantörer.
På torsdag klockan 06.30 stannar Volvo Cars bilfabrik i Torslanda i Göteborg. Den som är sist ut från nattskiftet släcker lampan och låser.
Totalt ska de närmare 6 000 anställda i produktionen stanna hemma, i alla fall fram till påsk. Ett läge som vore helt otänkbart för bara några veckor sedan.
Då visste ingen vilka dramatiska konsekvenser coronaviruset skulle få för fordonsföretagen i Sverige. Att det skulle bli så svårt att få tag på bildelar från andra länder.
Och att lastbilsjätten Volvo skulle permittera samtliga 20 000 anställda och biltillverkaren Volvo Cars likaså.
Ändå har oron lättat lite bland de som jobbar på Volvo Cars i Göteborg, berättar Michael Blohm, informationsansvarig på IF Metalls verkstadsklubb där.
– De som har varit oroliga för sina jobb kan dra en liten lättnadens suck. Nu finns avtalet om permittering på plats. Målet har hela tiden varit att det inte ska bli varsel som under krisen 2008/2009, säger Michael Blohm.
Avtalet innebär att staten går in och tar den största delen av kostnaden när de anställda går ner i arbetstid.
I praktiken leder det till att de anställda på Torslanda över tio veckor går ner 40 procent i tid och samtidigt får sex procent mindre i lön.
Men exakt hur arbetstiden ska förläggas är oklart i nuläget.
– Första veckorna är det noll arbetstid och sen kommer vi att göra veckovisa avstämningar för se hur läget utvecklas, säger Michael Blohm.
Fredrik Sidahl, vd för FKG, branschorganisationen för fordonsindustrins underleverantörer, uttrycker en mycket större oro.
– Jag har varit i fordonsindustrin i snart 40 år. Och det här är… så ofattbart och konstigt, säger han.
Jämfört med de stora fordonsföretagen är de bolag som han representerar ofta små och med begränsade buffertar.
– De hinner inte ansöka om permitteringsstöd – det går så fruktansvärt fort. De hamnar helt enkelt i kassabrist, sammanfattar Fredrik Sidahl det akuta läget.
Totalt finns runt 1 210 underleverantörer i fordonsindustrin med totalt 93 000 anställda över hela landet.
Om inte företagen får ekonomiskt stöd omgående riskerar det att spä på en lågkonjunktur med ökande arbetslöshet, menar Fredrik Sidahl.
Även på Volvo Lastvagnar i Tuve utanför Göteborg gör sig de anställda redo för att stänga ner produktionen.
När kvällsskiftet i morgon tisdag är slut stannar löpande bandet. Runt 1 600 personer jobbar med att tillverka lastbilar här.
I fredags eftermiddag var Mikael Sällström, verkstadsklubbens ordförande, och pratade med de anställda på fabriken i Tuve.
– Det finns en genuin förståelse för att det här måste göras. Det är krigsrubriker i tidningar och läget ändras från timme till timme.
När lastbilsfabriker, som den i Tuve, stänger finns inte längre någon poäng att tillverka lastbilshytter på Volvo lastvagnar i Umeå.
IF Metalls klubbordförande Jan-Olov Carlsson berättar att så gott som alla anställda fick veta i fredags att de inte skulle komma till jobbet på måndag.
– Men folk har förstått vad som är på gång eftersom vi suttit och förhandlat om permitteringsavtalet. Vi är bland dem som är först ut för vi har ingenstans att skicka våra leveranser. Det är upp- och nedvända världen, säger han.
Men det är ingen större oro för jobben nu när de anställda blivit permitterade, säger han. De flesta anställda i Umeå har blivit permitterade under tio veckor och ska gå ner 60 procent i arbetstid.
Det kan i praktiken innebära att de anställda är hemma på heltid en del av perioden för att sedan jobba lite mer. De anställda får 7,5 procent lägre lön än vanligt.
Några få jobbar kvar med leveranser till Brasilien som än så länge inte är så påverkade.
– Det har mer varit en allmän oro över situationen, över hur länge det här ska pågå och tänk om jag eller någon annan blir smittad, säger Jan-Olov Carlsson.
De flesta har säkert något projekt hemma att syssla med så här på vårkanten, konstaterar han. Det viktiga har varit att säkra så att de som har problem med alkohol kan fortsätta sin rehabilitering, påpekar han.
– De kontrakten kommer att upprätthållas. För de flesta andra tror jag inte det här känns så svårt i och med att det är en begränsad period.
Vad ska du själv göra under den här tiden?
– Jag är med och driver ett bokkafé och om vi inte får in pengar så riskerar vi att inte klara det. Vi har skickat brev till alla våra medlemmar, säger Jan-Olov Carlsson.