Arbetet Global

Arbetet Global är ett projekt som delfinansieras av Union to Union.

Uber är företaget som mer än något annat kommit att symbolisera begrepp som plattformsekonomi och app-jobb.

När företaget i morgon börsnoteras siktar det på en värdering över 770 miljarder kronor, vilket skulle göra introduktionen till en av de största någonsin.

Men framgången betalas av förarna, i form av låga ersättningar och osäkra villkor, anser Yaseen Aslam, branschsekreterare för privatchaufförer på det brittiska fackförbundet IWGB.

– Sedan Uber kom till Storbritannien 2012 har företaget gradvis pressat ner löner och villkor i taxisektorn till den grad att många förare tvingas arbeta över 60 timmar i veckan bara för att klara sig. Nu förväntas en handfull investerare bli snuskigt rika på exploateringen av de här förarna som tjänar svältlöner, säger han i ett uttalande.

Fackförbundet hade ställt sig bakom gårdagens globala Uberstrejk.

Körningarna förmedlas genom Ubers app. För att sätta press på företaget loggade förare i fyra brittiska städer ut ur appen mellan klockan 07 och 16, rapporterar the Guardian.

Samma sak gjorde förare i tio amerikanska städer, där de fick sällskap av förare från konkurrerande appen Lyft.

Även förare i Australien och Brasilien deltog i den samordnade strejken.

I Storbritannien kräver IWGB att den kommission förarna betalar till Uber sänks från 25 till 15 procent samt att företaget omvandlar förarna från uppdragstagare till anställda.

– Det är förarna som driver företaget. Vi får bara smulor, sade Muhumud Ali, som kört för Uber i fyra år, till CNN i anslutning till att han protesterade utanför Ubers kontor i London.

Strejken fick också stöd från politiskt håll.

I Storbritannien uppmanade Labours partiledare Jeremy Corbyn via Twitter att respektera förarnas krav på bojkott.

Och i USA, rapporterar New York Times, uttalade de demokratiska presidentkandidaterna Bernie Sanders och Elizabeth Warren sitt stöd.