Uber är företaget som mer än något annat kommit att symbolisera begrepp som plattformsekonomi och app-jobb.

När företaget i morgon börsnoteras siktar det på en värdering över 770 miljarder kronor, vilket skulle göra introduktionen till en av de största någonsin.

Men framgången betalas av förarna, i form av låga ersättningar och osäkra villkor, anser Yaseen Aslam, branschsekreterare för privatchaufförer på det brittiska fackförbundet IWGB.

– Sedan Uber kom till Storbritannien 2012 har företaget gradvis pressat ner löner och villkor i taxisektorn till den grad att många förare tvingas arbeta över 60 timmar i veckan bara för att klara sig. Nu förväntas en handfull investerare bli snuskigt rika på exploateringen av de här förarna som tjänar svältlöner, säger han i ett uttalande.

New York trycker till Uber

Global

Fackförbundet hade ställt sig bakom gårdagens globala Uberstrejk.

Körningarna förmedlas genom Ubers app. För att sätta press på företaget loggade förare i fyra brittiska städer ut ur appen mellan klockan 07 och 16, rapporterar the Guardian.

Samma sak gjorde förare i tio amerikanska städer, där de fick sällskap av förare från konkurrerande appen Lyft.

Även förare i Australien och Brasilien deltog i den samordnade strejken.

I Storbritannien kräver IWGB att den kommission förarna betalar till Uber sänks från 25 till 15 procent samt att företaget omvandlar förarna från uppdragstagare till anställda.

Länder får goda råd om plattformsjobb

Global

– Det är förarna som driver företaget. Vi får bara smulor, sade Muhumud Ali, som kört för Uber i fyra år, till CNN i anslutning till att han protesterade utanför Ubers kontor i London.

Strejken fick också stöd från politiskt håll.

I Storbritannien uppmanade Labours partiledare Jeremy Corbyn via Twitter att respektera förarnas krav på bojkott.

Och i USA, rapporterar New York Times, uttalade de demokratiska presidentkandidaterna Bernie Sanders och Elizabeth Warren sitt stöd.