Vägpaketet ska äntligen sätta stopp för lönedumpning och osunda villkor på svenska vägar. Men det är en utveckling Europas höger inte vill ha.

Omröstningen har därför gång på gång skjutits upp då den nationalkonservativa och den högerkonservativa gruppen gått samman och med aggressiva blockeringsförslag försökt förhindra en slutomröstning.

Grupperna har brutit ut delar ur vägpaketet för enskilda omröstningar och krävt nya omröstningar om återremitteringar av skilda delar av förslaget.

Strategin har varit att försena vägpaketet till efter EU-valet i maj.

Med en framgång för de ultrakonservativa skulle i så fall hela paketet kunna skrotas. Det här är väldigt symptomatiskt för de nya högerpopulistiska partiernas sätt att arbeta.

Och det är en viktig påminnelse av vilka människor dessa partier egentligen företräder. Det är inte arbetarna.

I många länder förklarar högernationalistiska partier att de alltid röstar nej till bättre villkor för arbetare i EU:s omröstningar eftersom de är emot EU.

Besluten ska i stället tas i varje land för sig, säger de. Men det är naturligtvis nonsens.

Skälet är att dessa partier inte vill se framgångar för Europas arbetare.

Det vägpaket som socialdemokrater, liberaler och vänstergrupper nu fick majoritet för i Europaparlamentet stoppar lönedumpningen på svenska vägar, det innebär att svenska regler ska gälla i Sverige, att osund konkurrens från andra EU-länder ska stoppas, att dödsolyckor på grund av trötta och nedgångna chaufförer förhindras, att tydliga regler nu gäller för cabotage, alltså vilka transporter ett transportföretag från ett EU-land får utföra ett annat EU-land.

Det är en stor framgång för Sveriges och Europas arbetare.

Och det är denna framgång högerpopulismen motsätter sig, inte att besluten tas av EU.

För högerpopulismen är det viktigt att upprätthålla bilden av att hela Europa styrs av en maktelit i Bryssel och att den enda vägen till förbättring kan ske genom att nationalkonservativa tar över i varje enskilt land.

Att rösta nej till förbättringar för arbetare är därför logiskt. För de nationalkonservativa partierna handlar EU inte om politik.

För dem är EU-engagemanget en strategi i jakten på regeringsmakten i hemländerna.

Viktiga regler för transportsektorn är nu snart i hamn inom EU.

De många turerna innan det klubbades visar att valet till Europaparlamentet i maj är viktigare än på mycket länge.