Arbetet Global

Få fackliga utrikesnyheter, reportage och fördjupning med Arbetet Global med Erik Larsson och Linda Flood

Europaparlamentet skulle i dag, onsdag, ha röstat om chaufförers villkor, bland annat vilotider . Men på förmiddagen tog parlamentets talman Antonio Tajani beslut om att skjuta upp detta.

Beslutet togs med hänvisning till det stora antalet, runt 1 500, ändringsförslag som kommit in inför omröstningen.

Parlamentets transportutskott får nu i uppdrag att gå igenom dessa förslag och sålla. Ändringsförslagen måste få ett visst stöd i utskottet för att kunna tas upp för en senare omröstning i hela parlamentet.

Enligt ett pressmeddelande från parlamentet kommer frågan att tas upp på nytt i plenum i april.

Det blir alltså i sista stund innan EU-valet i maj.

Efter omröstningen i parlamentet ska man även slutförhandla reglerna med ministerrådet och kommissionen.

– Vi hoppas verkligen att vi ska få rösta. Annars har vi suttit en hel mandatperiod och inte fått möjlighet att rösta om regler för att komma bort från dumpningen i vägtrafiken, sa Europaparlamentarikern Marita Ulvskog (S) till Arbetet i morse, innan talmannens besked kommit.

Hon menar att det vore ett stort misslyckande om man inte enas om nya regler denna mandatperiod. Efter talmannens besked om att röstningen skjuts upp kallar hon beslutet ”skandal” och säger i ett pressmeddelande att högerpopulister och konservativa gjort gemensam sak för att stoppa omröstningen.

Frågan om regelverket är mycket infekterad. Redan i måndags var omröstningen på väg att lyftas från parlamentets dagordning, men blev då kvar med två rösters övervikt.

Om inga ändringar röstas igenom denna mandatperiod väntas ändrade regler dröja.

Frågan gäller bland annat kör- och vilotider. Därtill kommer cabotage, alltså hur mycket inrikeskörningar chaufförer får göra i länder de kört internationella transporter till, och frågan om hur man ska omfattas av villkoren i det land där man kör.