Dagens Nyheter har tidigare rapporterat om att flera anställda på omsorgsbolaget Bra Liv Sverige inte fått ersättning för den tid när de tar sig mellan brukare. Något som ska bero på hur datorsystemet beräknar den faktiska arbetstiden.

En av dem som varit kritiska är den tidigare anställda Agnieszka Hedlund, som nu blivit ersatt av företaget. Vd:n Fredrik Lundström menar att konflikten troligen uppkommit på grund av missförstånd och olika tolkningar, skriver DN.

Enligt honom har företaget en generös inställning till ersättningen för så kallad gångtid, alltså när personalen tar sig mellan brukare.

– Är man tillsvidareanställd så får man ersättning, då får man ju månadslön och då spelar det ingen roll hur många kunder man besöker eller någonting. Men Kommunal och Almega har ju förhandlat det så att timanställda får ingen ersättning mellan kunderna. Men vi tycker ju att det är en fördel att jobba hos oss att man får en ersättning mellan kunderna, även om det inte är något krav enligt kollektivavtalet, har han sagt till DN.

Men Lars-Sture Johansson, ombudsman på Kommunal, som varit med och tagit fram kollektivavtalen på området anser att företaget har fel om kollektivavtalet.

– Det stämmer ju inte alls. Har du ett schema med flera brukare du skall besöka så ska du ha betalt mellan brukarna, alltså även för restiden mellan brukare. Annars blir det ju som daglöneslaveri, säger Lars-Sture Johansson till DN.