Arbetet Global

Få fackliga utrikesnyheter, reportage och fördjupning med Arbetet Global med Erik Larsson och Ivar Andersen

Är utbrottet nära? Som när Michael Douglas i filmen Falling Down sitter fast i bilkö. Jag är inte där, men svär över den dagliga pendlingen.

Stockholms lokaltrafik må ha sina duster med dåligt klimat, undermåliga järnvägsbanor och fortsatt hög inflyttning.

Och visst ska vi klaga, men det kunde varit värre.

I Israel ägnar en arbetare i genomsnitt 97 minuter per dag åt pendling till och från jobb – 25 minuter mer än en svensk.

När fler än 43 000 människor i 52 länder intervjuades i fjol av det tyska undersökningsföretaget Dalia Research landade Sverige nära på medelvärdet för pendlingstid mellan jobb eller hem.

Effektivitetens superland Japan hamnade i topp med minst minuter i trafiken, endast 39 minuter per dag.

I Mexiko gäller det att bo på landsbygden eller i småstad. För bor du i huvudstaden är trafiken ibland så hemsk att skolor och jobb måste anpassas efter olika scheman.

Vissa föreläsningar på universiteten börjar innan soluppgången. Men för invånare i Mexiko City är det inte bara trafiken som slår mot livspusslet.

Mexikaner jobbar också flest timmar i världen, enligt OECD. I genomsnitt 2  246 timmar per år, ungefär 600 timmar mer än svensken.

Medelhastigheten för biltrafiken på den stora ön är knappt 15 kilometer i timmen.

Taxi går knappast fort i New York

I Brasiliens mest befolkade stad São Paulo ägnar invånarna i snitt 2,5 timmar per dag åt pendling. Inte så konstigt att de rikaste där väljer att ta helikopter till jobbet.

Staden huserar fler än 400 helikopterplattformar och 700 helikoptrar. Det allra senaste är appen Voom som, likt Uber, erbjuder sina tjänster i telefonen. Skillnaden är att det inte är en bil som hämtar dig utan en helikopter.

På Manhattan i New York tog börshajarna helikopter till Wall Street innan det blev förbjudet efter 11 september-attackerna.

Numera är de hänvisade till taxi om de inte vill ta tuben. Men räkna inte med att det går undan. Medelhastigheten för biltrafiken på den stora ön är knappt 15 kilometer i timmen.

Vi stressar för att hämta barn på förskola innan klockan slagit 16. Helst tidigare. Eller skjutsa till fotbollsträning och ha egentid på gymmet. En omöjlighet för miljontals invånare i andra huvudstäder.

Jag fokuserar på andningen. Till våren kan jag cykla.

Tillsammans med tiotusentals andra längs innerstans gator.