STOCKHOLM 20131001 Taxiremoten p Arlanda d‰r taxifˆrare v‰ntar innan de kallas fram till terminalerna fˆr att kunna ta upp kunder. Foto: Pontus Lundahl / TT / kod 10050

Foto: Pontus Lundahl/TT

Förhandlingarna om ett nytt taxiavtal är inne i sin slutfas. Om inte framgångar nås i veckan måste Transport hitta nya sätt för att öka trycket, menar Lars Mikaelsson, ombud på förbundet.

I förra veckan återupptogs diskussionerna om taxiavtalet efter ha lagts på is före sommaren. Många väntar nu på besked, eftersom det gamla avtalet löpte ut 30 juni i år. Men det är inte lätt att komma överens.

Både Transport och motparten Biltrafikens Arbetsgivareförbund pekar på flera utmaningar i branschen. Utmaningar som även överskuggat tidigare avtalsrörelser.

Det handlar om en kraftig överetablering av bilar i Stockholm, låg facklig anslutning och lönebidrag från Arbetsförmedlingen, något som parterna menar snedvrider konkurrensen i offentliga upphandlingar.

– Samtalen pågår just nu i kulisserna och de har varken strandat eller landat i att vi ska gå vidare. De har börjat flytta lite på sina positioner sedan sista juni men inte tillräckligt för att vara i närheten av ett avtal. Det börjar närma sig att vi måste ta ställning snart, säger Lars Mikaelsson, ombudsman på Transport.

Även Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund, hoppas på att vara i mål inom kort. Men han ser flera hämskor.

– Problemet för vår delegation är att branschen ser ut som den gör. Många företag har det svårt. För våra företag som har kollektivavtal blir det dyrare än för de som står utanför. Det gör det lite svårare att komma i mål.

Han vill inte kommentera specifika frågor i förhandlingarna, men menar att samtalen går upp och ner.

– Det svänger och jag vet att man ena gången kan stå en mil från varandra men så sägs det något förlösande och man når ett avtal.

Lars Mikaelsson på Transport tycker inte att förbundet fått gehör för riktmärket på 2,2 procent eller för lönepåslaget på 590 kronor.

– Dit tror jag tyvärr inte att vi kommer nå. Tidigare har de sagt att 2,2 procent är ett tak och för att få 590 kronor säger de att vi måste sälja ut andra delar i avtalet. Men det finns nästan inget att sälja, säger Lars Mikaelsson.

I april ställde sig Svenskt Näringsliv och LO bakom handelsanställdas nya kollektivavtal som en norm för resten av avtalsrörelsen. Här ingår löneökningar på 590 kronor i månaden.

– Men Svenskt Näringsliv erkänner inte det, de säger bara 2,2 procent men inte ens det vill de ge på garantilönen, säger Lars Mikaelsson.

Senast den här veckan vill han se framgångar i avtalsförhandlingarna med Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

– Hittar vi inte en lösning den här veckan får vi fundera på om vi behöver öka trycket för att de ska bli mer förhandlingsvänliga. Vi vill förstås teckna ett avtal men det kan inte bara utgå ifrån arbetsgivarens sätt att se på det.

Vilka olika alternativ har ni för att öka trycket? Är strejkvarsel ett alternativ?
– Det tillhör spelets regler att vi inte talar om det i förväg.

Krav på månadslön i kollektivavtalet är en annan fråga som Transport driver men där de inte nått målet. Lars Mikaelsson ser ingen möjlighet att få igenom månadslön för alla men önskar att det åtminstone för offentliga resor.

– Det är många som kör på andra lönedelar, som veckolön, även i offentligt upphandlad trafik. Upphandlingsmyndigheten försöker göra underlag till upphandlare av taxi och då vore det vettigt att få till månadslön.

En stor del av taxiförarna får i dag procentlön. Det innebär en viss procentsats på inkörda pengar och en garanterad minimilön, så kallad garantilön. Inte heller garantilönen ser Transports Lars Mikaelsson några framgångar med.

– Det är den som de motsätter sig mest att höja. De grupper som redan går på garantilön har sämst betalt av i stort sett alla våra yrkesgrupper.