Ökad koll på lastbilarna efterlyses av Socialdemokraterna i EU-parlamentet för att få bukt med usla förhållanden och illojal konkurrens på vägarna.

– Vi måste kunna ha åkeriföretag som kan vara seriösa och leva på marknaden och då kan vi inte ha den typ av vilda västern som vi har i dag, säger Marita Ulvskog (S), som på torsdagen talade vid en stor konferens i Bryssel om den ”sociala agendan i transportnäringen”.

Problemen med hårt pressade låglönechaufförer vars åkare inte följer reglerna har väckt stor ilska i lastbilsbranschen. Att hitta rätt åtgärder är dock inte enkelt, med tanke på EU:s strikta regler om fri rörlighet och konkurrens.

EU-kommissionens transportansvariga manar därför konferensdeltagarna i Bryssel att leta lösningar ”utanför lådan”.

– Alla idéer är välkomna. Kommissionen är här för att lyssna, säger transportkommissionären Violeta Bulc.

Marita Ulvskog hoppas att kommissionen kan ta fram regler som ökar kontrollen av lastbilarna och hur de rör sig. Men hon vill också att fler tar ansvar.

– Vad vet vi om de stora företag som är stora transportbeställare: använder de verkligen inte bara de som är billigast utan också de som faktiskt lever enligt reglerna? Den typen av press måste vi också sätta, säger Marita Ulvskog.