Anders Lindström, vd för Storstockholms lokaltrafik (SL), får sparken, uppger Dagens Nyheter i dag.

Anders Lindström dömdes i dagarna till böter för att ha stulit en plånbok på Hongkongs flygplats på onsdag i förra veckan. I samband med den händelsen beslutade Toivo Heinsoo, landstingsdirektör i Stockholms läns landsting, att tillfälligt skilja Anders Lindstsröm från hans arbetsuppgifter.

Enligt landstingets presstjänst ska Toivo Heinsoo ha ett möte med Anders Lindström i dag, onsdag. Det mötet har i skrivande stund inte ägt rum.

Dagens Nyheter har dock redan redovisat uppgifter om att Anders Lindström inte får fortsätta som vd, och att han inte får något avgångsvederlag. Varken SL:s eller landstingets presstjänst kan bekräfta uppgifterna för Arbetet.

SL:s vd greps när han skulle resa hem från Hongkong efter besök hos det hongkongbaserade företaget MTR. Företaget driver tunnelbanan i Stockholm -men är också ett av de företag som just nu har lagt anbud på pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. Upphandlingen är en av de största trafikupphandlingarna i Sverige någonsin: Det vinnande företaget kan räkna med inkomster på ungefär 30 miljarder kronor under en 15-årsperiod.

– Det är i högst grad anmärkningsvärt att SL:s vd åker och träffar ett av de sju företag som har lagt anbud, anser Johnny Nadérus, ordförande för Seko Stockholm. Lindströms besök hos MTR är oerhört oansvarigt.

När anbuden på pendeltågstrafiken har gåtts igenom är det SL:s vd som lämnar förslag till politikerna i landstingets trafiknämnd om vilket anbud de bör välja.

– Vill MTR påverka någon, så har de valt rätt person, säger Johnny Nadérus.

Vid sidan av MTR har svenska SJ och stora statskontrollerade trafikföretag från en rad andra länder lämnat anbud på pendeltågstrafiken. Risken att Anders Lindström genom sitt besök hos MTR gjort sig jävig när han bedömer anbuden är i Sekos ögon långt allvarligare än stölden av en plånbok.

– Stölden är bara pinsam, säger Johnny Nadérus, som påminner om att Anders Lindström drev igenom en kritiserad miljardinvestering i nya spärrar för att göra det svårare att åka tunnelbana utan biljett.

– Det är inte trovärdigt att bekämpa fusk om man fuskar själv.