Priskriget inom flygbranschen och överskottet av piloter leder till att många betalar för att få arbeta. Pilotfacket varnar för att både flygsäkerheten och villkoren för piloter hotas av det växande fenomenet.

– Vi menar att det är totalt oacceptabelt och att det bör vara förbjudet i lag, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk pilotförening.

Den något udda arbetsformen har blivit vanligare, visar en rapport som forskare vid universitetet i Gent i Belgien skrivit på uppdrag av EU-kommissionen.

Enligt en dom från Stockholms tingsrätt, där två piloter stämt ett bolag som inte låtit dem flyga alla timmar de betalat för, ligger priset på över 30 000 euro för 300 flygtimmar, rapporterar Kaliber i Sveriges Radio.

Martin Lindgren berättar att det kan vara upp till 200 sökande till en utlyst pilottjänst och att många därför betalar för att kunna föra in flygtimmar i sin loggbok i hopp om att få komma till intervju. Han anser att bolag som utnyttjar situationen driver ned villkoren för kollektivanställda piloter och påverkar konkurrensen negativt.

– Dessutom innebär det en flygsäkerhetsrisk där du inte får den bäst lämpade kandidaten, utan du får den som är villig att betala för att jobba.