– Arbetsdagar på 12-13 timmar sex eller sju dagar i veckan till löner som knappt går att leva på.

Fyra debattörer beskriver arbetsvillkoren i färdtjänsten i Stockholms län i en debattartikel i Dagens Arena.

I dag fattar politikerna beslut om arbetsvillkoren i färdtjänsten två, tre eller fyra år framåt. I förra veckan blev det klart att det blir en ny upphandling till lägsta pris. De övriga allianspartierna körde över Kristdemokraterna, som ville handla upp till schysta villkor.

I ett sista försök att påverka beslutet skriver fyra representanter för förare och kunder en debattartikel. Avsändarna är Transports taxisektion, Solrosuppropets ordförande Carina Wellton, Taxiklubbens ordförande Allonias Sebhatu och Fredrik Ahlkvist, distriktsordförande för Synskadades Riksförbund i Stockholm och Gotland.

– Kommer de att rea ut oss chaufförer och kunder som förra gången? Om krav på kollektivavtal ingår förbättras arbetsmiljön för chaufförerna och därmed kvaliteten för kunderna, skriver de.

Dagens beslut är drygt fyra månader försenat. Orsaken är den borgerliga oenigheten. Först på kvällen före förra veckans sammanträde fick politikerna 142 sidor inför upphandlingen budade hem till sig.

De rödgröna protesterade genom att bordlägga ärendet. Resultatet blev ett nytt, snabbinkallat möte i eftermiddag. Direkt efteråt tar trafiknämnden beslut.

Det krävs ytterligare ett beslut för att starta upphandlingen, men i dag tas beslutet om pengarna. Det bäddar för ny rea på arbetskraft. Landstingets kollektivtrafik dras med en ett underskott på en halv miljard.

Kristdemokraternas krav leder inte till schysta villkor, men kan i värsta fall leda till en rejäl smäll för skattebetalarna i Stockholms läns landsting. Tidsmarginalerna är så pressade att landstinget kan tvingas till en dyr direktupphandling, om någon överklagar upphandlingen.

Då lär upphandlingen ligga kvar i domstol när den nya taxifärdtjänsten ska i gång den 1 februari nästa år.

• Läs också: Göteborg kräver schysta villkor i färdtjänsten